Donna van Klooster (BrandMR): “Meer duidelijkheid en bescherming voor slachtoffers bij letselschadeclaims”

“De Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) wordt vanaf juli 2025 wettelijk verankerd. Dit betekent dat verzekeraars zich moeten houden aan vaste termijnen bij de afhandeling van letselschadeclaims. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kan boetes tot een miljoen euro opleggen bij structurele overtredingen. Dit alles om slachtoffers van letselschade sneller duidelijkheid te geven. De Gedragscode valt dan ook toe te juichen.

Slachtoffers van letselschade krijgen nu vaak te maken met lange wachttijden bij de behandeling van hun schadeclaim. De vrijwillige naleving van de gedragscode door verzekeraars blijkt onvoldoende. De GBL gaf al indicaties ten aanzien van de reactie termijnen, maar bij niet naleving van deze termijnen had het slachtoffer geen sanctiemiddelen. Dit zorgt voor vertraging en frustratie bij slachtoffers.

Verplichtingen voor verzekeraars

De nieuwe wet verplicht verzekeraars binnen twee weken de ontvangst van een claim te bevestigen. Binnen drie maanden moeten zij een standpunt innemen over de aansprakelijkheid. Ook moeten zij binnen zes weken reageren op berichten van het slachtoffer of diens belangenbehartiger. Verzekeraars moeten jaarlijks persoonlijk contact hebben met het slachtoffer over het letsel en de situatie. Als de schadebehandeling langer duurt dan twee jaar, moet de verzekeraar onderzoeken wat daarvan de oorzaak is.

De AFM controleert of verzekeraars zich aan de termijnen houden. De toezichthouder treedt niet op in individuele zaken. Het toezicht van de AFM ziet op de aanwezigheid van procedures en maatregelen gericht op het naleven van termijnen in algemene zin. Bij structurele overtredingen kan de toezichthouder boetes opleggen welke kunnen oplopen tot 1 miljoen euro. Bij herhaling verdubbelt de AFM de boete.

Het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft kan op deze manier zorgen voor een betrouwbare en consistente aanpak van letselschadezaken.”

 

Expertquote van Donna van Klooster, BrandMR