Gemeenten doen veel om hun wegen veiliger te maken, maar de resultaten zijn vooralsnog onvoldoende om de stijgende trend te keren. Ondanks alle inspanningen ontwikkelt de verkeersveiligheid zich nog steeds ongunstig. SWOV-onderzoeker dr. Letty Aarts: “Het aantal mensen dat in het verkeer ernstig gewond raakte is vorig jaar opnieuw gestegen: van 7.400 naar 7.800. En ondanks dat overheden hard werken om het verkeer veiliger te maken, daalt het aantal verkeersdoden al jaren niet meer.”
Aarts: “Dat betekent dat er meer nodig is om het tij te keren — ook maatregelen die politiek of maatschappelijk minder populair zijn.” Letty Aarts trekt deze conclusie naar aanleiding van het rapport De Staat van de Verkeersveiligheid 2025, dat vandaag is gepubliceerd.
Ouderen en fietsers het vaakst slachtoffer
In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer (2023: 684) en raakten 7.800 mensen ernstig gewond, 400 meer dan in 2023. Fietsers blijken wederom zowel de grootste groep bij de verkeersdoden (36%) als bij de ernstig verkeersgewonden (71%). Meer dan de helft van alle slachtoffers was ouder dan 60 jaar. Verkeersslachtoffers vallen vooral op gemeentelijke wegen
Het aantal doden stijgt al jaren op 30 km/uur en 60 km/uur wegen en treft vooral fietsers en voetgangers. Bij ernstig gewonden zijn het vooral fietsers die gewond raken in ongevallen zonder betrokkenheid van gemotoriseerd verkeer zoals auto’s.
Meer slachtoffers in 2025, stijgende trend richting 2040
De voorlopige cijfers over 2025 laten zien dat het aantal verkeersdoden tot en met augustus iets hoger ligt dan in 2024. Ook het aantal tot nu toe door de politie geregistreerde verkeersgewonden neemt verder toe. Prognoses tot 2040 wijzen op een verdere stijging: circa 10% meer verkeersdoden en 20% meer ernstig verkeersgewonden.
Volgens SWOV gaat het vooral om maatregelen waarvan de effectiviteit al lang vaststaat, maar die nog niet overal worden uitgevoerd. Zo heeft ongeveer de helft van de 50km/uur-wegen nog geen vrijliggend fietspad, terwijl richtlijnen dat wel voorschrijven. Ook op 60km/uur-wegen buiten de bebouwde kom ontbreekt vaak een veilige inrichting, en binnen de kom zijn er nog veel drukke straten waar nog geen 30 km/uur-limiet geldt.
Letty Aarts: “We wéten welke maatregelen effectief zijn. Maar eerder onderzoek liet ook zien dat er voor veel van die maatregelen niet altijd op voorhand veel draagvlak is. Als we écht naar minder verkeersslachtoffers willen, dan zullen we bereid moeten zijn om ook impopulaire maatregelen te nemen. Met alleen maatregelen waarvoor draagvlak is red je onvoldoende levens om het tij te keren.” Voorbeelden hiervan zijn de fietshelm om hersenletsel bij fietsers te voorkomen of een snelheidsassistent in auto’s die ervoor zorgt dat auto niet harder kan dan de voorgeschreven snelheidslimiet.
Links
Rapport R-2025-19 De Staat van de Verkeersveiligheid
Achtergrondrapport R-2025-19A De Staat van de Verkeersveiligheid
Rapport R-2025-20 Ernstig Verkeersgewonden
Rapport R-2025-20A De schattingsmethode voor ernstig verkeersgewonden











