Tweederde (67%) van de organisaties hebben de afgelopen 12 maanden meer cyberincidenten meegemaakt dan het jaar daarvoor. Nu cyberaanvallen toenemen, lopen de reputatie van bedrijven en het vertrouwen in merken steeds meer gevaar. Bovendien zijn de uitdagingen op het gebied van reputatie in dezelfde periode meer dan verdubbeld, zo concludeert Hiscox in zijn jaarlijkse Cyber Readiness Report.Van de bedrijven die te maken hebben gehad met cyberaanvallen, meldt bijna de helft (47%) aanzienlijke uitdagingen bij het aantrekken van nieuwe klanten, vergeleken met 20% vorig jaar. Dit werd op de voet gevolgd door het verlies van bestaande klanten met 43% (2023: 21%), slechte publiciteit voor het bedrijf met 38% (2023: 25%), en het verlies van zakenpartners met 21% (2023: 16%).
Zorgen over reputatieschade beïnvloeden ook de beslissingen van bedrijven om ransomware te betalen. In de afgelopen 12 maanden waren de top drie redenen waarom organisaties losgeld betaalden:1) om hun klantgegevens te beschermen, 2) om hun reputatie te beschermen en 3) om hun gegevens te herstellen omdat ze geen back-ups hadden. Helaas was het betalen van losgeld ondanks deze inspanningen geen garantie voor het veilig terugkrijgen van informatie: slechts 18% van de bedrijven slaagde erin hun gegevens volledig te herstellen.
Eddie Lamb, Chief Information and Security Officer bij Hiscox, zegt hierover: “In de huidige zakelijke omgeving is het beschermen van de reputatie van een bedrijf net zo belangrijk als het beschermen van de fysieke activa. Bedrijven spenderen niet alleen jaren, maar ook duizenden, zo niet miljoenen ponden aan het opbouwen van hun reputatie, om deze vervolgens binnen enkele minuten vernietigd te zien worden door een cyberaanval. Het is van vitaal belang dat bedrijven een omgeving blijven creëren waarin cybereducatie een continu proces is, zodat elk lid van de organisatie begrijpt welke cruciale rol hij of zij speelt bij het handhaven van cyberveiligheid.”
Het gebruik van nieuwe technologie draagt ook bij aan de toename van cyberaanvallen. Nu bedrijven in hoog tempo nieuwe technologieën introduceren, nemen ook hun kwetsbaarheden toe. Zeven op de 10 ondervraagde bedrijven (70%) zegt Generative AI (GenAI) al te hebben geïntegreerd in hun dagelijkse bedrijfsactiviteiten, waarbij meer dan de helft (56%) denkt dat dit hun risicoprofiel voor cyberbeveiliging aanzienlijk zal beïnvloeden. Desondanks zijn veel bedrijven onvoldoende voorbereid: 34% geeft toe dat hun cyberbeveiligingsmaatregelen in gevaar komen door een gebrek aan expertise in het beheren van de risico’s die gepaard gaan met opkomende technologieën.
Bedrijven erkennen steeds meer het verband tussen cyberveiligheid en innovatie. Een kwart (26%) van de bedrijven noemt de rol van cyberrisicomanagement bij het ondersteunen van innovatie als een van de belangrijkste drijfveren van hun cyberrisicomanagementplan.Lamb vervolgt: “Bedrijven moeten technologische innovatie en cyberveiligheid zien als complementaire krachten in plaats van tegenstrijdige krachten. Zakelijke leiders zullen moeten blijven investeren in het aantrekken van de juiste expertise om opkomende technologierisico’s te beheren als ze niet alleen willen overleven, maar ook willen gedijen in een wereld van groeiende technologieën met hun reputatie intact.”
Kjk hier het rapport: Cyber Readiness Report