CIS scherpt definitie ‘claimmelding’ aan

Uit signalen van de Stichting Toetsing Verzekeraars (Stv) blijkt dat deelnemers uiteenlopende keuzes maken, bijvoorbeeld over het wel of niet registreren van niet-gedekte schade of het hanteren van een eigen-risicogrens. Dit komt de uniformiteit niet ten goede en maakt het voor klanten minder duidelijk welke claimmeldingen in de databank worden vastgelegd.

Wat is er aangescherpt? De nieuwe definitie verduidelijkt expliciet wanneer een claimmelding wél of niet wordt geregistreerd en hoe om te gaan met eigen risico en dekking volgens het polisblad. Daarnaast is een toelichtingstekst ontwikkeld die verzekeraars kunnen gebruiken in hun communicatie, zoals in online schadeformulieren of bij telefonische meldingen.

Wat wordt er verwacht van CIS-deelnemers?

CIS verzoekt de deelnemers dat zij hun interne processen, systemen en werkwijzen toetsen aan de aangescherpte definitie en waar nodig aanpassingen doorvoeren. Ook wordt gevraagd de toelichtingstekst, voorzover men dat nog niet doet, op te nemen in schadeprocessen en klantcommunicatie. Tot slot is het handig om collega’s te informeren die verantwoordelijk zijn voor registratie en gegevensverwerking.

CIS is een samenwerkingsverband aangegaan met de Stv. In de toekomst zal er dus geaudit gaan worden op de aanleveringen van claimmeldingen aan de CIS databank. Heb je vragen? Bijvoorbeeld over de nieuwe definitie, mail dan naar deelnemersdeks@stichtingcis.nl.

Meer lezen over (het vervolg na) de tv-uitzending van Kassa? Lees de longread van het Verbond van Verzekeraars