Chinese wagens moeten betere sloten krijgen na golf van autodiefstallen in Verenigd Koninkrijk

Verzekeraars hebben aan Chinese autobouwers gevraagd om hun wagens uit te rusten met betere sloten, nu het Verenigd Koninkrijk wordt geteisterd door een golf aan autodiefstallen. Autodeuren zullen worden uitgerust met extra metalen platen en wagens krijgen betere alarmsystemen. “We stemmen de auto’s af op onze Britse klanten”, reageert een woordvoerder van automerk BYD tegen de Belgische VRT.

 Elke vier minuten wordt in het Verenigd Koninkrijk een auto gestolen, en elk jaar stijgt dat aantal. Dat blijkt uit cijfers van de National Vehicle Crime Intelligence Service. Het afgelopen decennium (2015 – 2025) is het aantal geregistreerde autodiefstallen gestegen met 74% in vergelijking met het decennium ervoor. De diefstalcijfers zijn het gevolg van het gebrek aan middelen van de bevoegde autoriteiten om autodieven op te sporen en te bestraffen.

Betere sloten

Dat maakt hippe en flashy auto’s het perfecte doelwit voor dieven: er rijden er meer dan genoeg van rond (zeker in grotere steden als Londen), en de diefstallen worden zo goed als nooit bestraft. De politie kan volgens de Britse media slechts 5% van alle autogerelateerde misdaden oplossen, en een luttele 2%t van de autodieven wordt ooit gevonden

Nu Chinese (elektrische) wagens steeds populairder worden in het Verenigd Koninkrijk, willen verzekeraars de autodieven voor zijn. Ze vragen aan de Chinese autobouwers om enkele aanpassingen te maken voor wagens die bedoeld zijn voor de Britse markt: stevigere sloten, zodat ze moeilijker te stelen zijn. Dat gaat van simpele ingrepen, zoals afsluitbare wielmoeren en extra staal rond de deursloten, tot software die ongeoorloofde toegang moet opsporen en blokkeren. Nieuwe modellen worden vooraf getest in opdracht van verzekeraars, onder meer met een twee minuten durende ‘aanvalstest’. Na tegenvallende resultaten werden verschillende Chinese prototypes stevig aangepast om dieven minder kans te geven.

Wagens van het Chinese BYD worden steeds populairder in het Verenigd Koninkrijk

“Wij werken intensief samen met Chinese fabrikanten en adviseren hen over betere beveiliging voor de Britse markt”, zegt Ben Townsend, hoofd automotive bij Thatcham Research, een bedrijf dat zich bezighoudt met voertuigveiligheid, aan de Britse krant The Guardian.”In China speelt autodiefstal veel minder dan in Europa. Daarom kregen zaken als startonderbrekers, versterkte portieren of software tegen inbraakpogingen daar tot nu toe nauwelijks aandacht.”

Volgens Townsend is dat makkelijk te verhelpen. “Die functies vragen meestal geen ingrijpende aanpassingen. Ze kunnen dus ook achteraf worden ingebouwd. Chinese merken reageren opvallend snel en flexibel op onze adviezen.”

Een woordvoerder van automerk BYD, dat in twee jaar tijd Tesla al voorbijgestoken heeft, zegt dat het bedrijf nauw samenwerkt met Thatcham om de Britse aanpak van diefstalpreventie te begrijpen. “We hebben veel geïnvesteerd in het verbeteren van de antidiefstalbeveiliging en verzekerbaarheid van onze auto’s op de Britse markt.”

Volgens de woordvoerder zijn er inmiddels tal van technologieën en aanpassingen doorgevoerd “van geavanceerde vergrendelingssystemen tot verbeteringen in de constructie van onderdelen, afgestemd op de verwachtingen van Britse klanten.”

Diefstalindustrie in het Verenigd Koninkrijk

Gestolen goederen het land uitkrijgen, is erg makkelijk in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel er meer dan voldoende controle is over wat het Verenigd Koninkrijk binnenkomt, wordt de Britse export zo goed als niet gecontroleerd. Zo is er een hele industrie ontstaan rond gestolen wagens.

Zo goed als iedereen kan een scheepscontainer huren, en slechts een klein deel wordt ooit geopend voor controle, laat staan onderworpen aan een röntgenonderzoek. De auto’s worden gewoon op elkaar gestapeld in die containers en naar het buitenland geëxporteerd, zo blijkt uit een onderzoek van The Economist. Zo’n (ruige) reis over zee laat vaak grote deuken en blutsen na op de wagens, maar die worden gewoon hersteld eens ze hun bestemming bereikt hebben.

Het grootste deel van de gestolen wagens gaat naar de Democratische Republiek Congo, de Verenigde Arabische Emiraten, Cyprus en Jamaica. Daardoor bereiken de auto’s gemakkelijk de Afrikaanse, Arabische en Amerikaanse markt. Door de groeiende middenklasse is er in die landen ook een groeiende vraag naar luxeproducten, waardoor de gestolen wagens gemakkelijk van de hand kunnen worden gedaan.

Bron VRT