Het behoeft geen betoog dat verzekeringskantoren een logische en belangrijke schakel zijn in een letselschadezaak. Nog steeds is het zo, dat veel slachtoffers geen idee hebben dat er een mogelijkheid is om een eigen letselschade-expert in te kunnen schakelen. Dit wordt nog eens versterkt door de toename van Direct Writers.
Juist verzekeringskantoren kunnen klanten actiever wijzen op die mogelijkheid, waardoor vele duizenden slachtoffers de ondersteuning krijgen waar ze wettelijk recht op hebben.
We zien en horen ook, dat het inschakelen van zo’n eigen expert in veel gevallen leidt tot een hogere schadevergoeding. Daar ligt een gevoelig punt voor verzekeraars.
Spin in het web.
Vaak is er bij een letselschadezaak ook sprake van aanverwante schade die het verzekeringskantoor afwikkelt, denk aan de autoschade of grote woningschade. Ook op dit gebied werkt CFD samen met erkende experts, zodat verzekeringskantoren directe links hebben naar professionals, die namens de klant de schade samen met de schade-expert van de verzekeraar afwikkelt.
Ook hier worden slachtoffers via allerlei sluwe routes en methodes door partijen benaderd om een order te kunnen scoren. Iets wat CFD zoveel mogelijk wil terugdringen, juist door erkende en betrouwbare partijen direct met elkaar te verbinden.
Als voorbeeld noemen we de contra-expert die tijdens een uitslaande brand de buurman van het slachtoffer belt en aangeeft dat hij/zij de schade-expert van de klant is. En of de buurman even de telefoon aan het slachtoffer kan overhandigen, zodat een aantal dringende zaken kunnen worden besproken, o.a. het direct akkoord gaan met een opdracht tot dienstverlening.
Vertrouwenspersoon.
Het MKB-verzekeringskantoor, de primaire doelgroep van CFD, kent in vrijwel alle gevallen het slachtoffer persoonlijk. Er bestaat veelal een jarenlange relatie mee. Bij een letselschadezaak wordt de verzekeringsagent en/of financieel adviseur gezien als een vertrouwenspersoon.
Gedurende een letselschadetraject is er contact met de letselschade-expert, worden stukken of aanvullende informatie geleverd door het verzekeringskantoor en vraagt het slachtoffer vaak aanvullend advies of beoordeling van de voortgang bij de relatiebeheerder van het verzekeringskantoor. Minstens zo belangrijk is de emotionele ondersteuning die door het verzekeringskantoor wordt geboden bij de verwerking van zo’n gebeurtenis, ook voor gezinsleden.
En tenslotte betekent letselschade ook nogal eens een andere toekomst voor het slachtoffer, met gevolgen voor pensioen, vermogen, verzekeringen, arbeid, leefomstandigheden, etc. De relatiebeheerder van het verzekeringskantoor speelt hierin een cruciale rol.
CFD heeft berekend dat een betrokken adviseur bij een flinke letselschadezaak zo maar 15 tot 20 uur onbetaalde ondersteuning geeft gedurende het gehele traject. Is het dan teveel gevraagd om daar deels voor gecompenseerd te worden door het letselschadekantoor? |