De ABI heeft opgeroepen om cyberverzekeringen onderdeel te maken van de moderne riskmanagementstrategie van elke organisatie, aangezien uit de meest recente cijfers blijkt dat er vorig jaar £ 197 miljoenis uitgekeerd om bedrijven te helpen herstellen van cyberincidenten.
Uit gegevens van bedrijven die deelnemen aan de cybergegevensverzameling van de ABI blijkt dat het bedrag dat is uitgekeerd om bedrijven te ondersteunen bij cyberaanvallen met 230% is gestegen ten opzichte van vorig jaar, £ 138 miljoen pond meer dan in 2023.
Malware en ransomware waren alleen al goed voor meer dan de helft (51%) van alle claims. Dit is een stijging ten opzichte van in totaal 32% van alle claims in 2023, wat aantoont dat steeds geavanceerdere digitale bedreigingen steeds grotere schade veroorzaken, wat leidt tot hogere uitkeringen. Het onderstreept ook de cruciale ondersteuning die verzekeringen bieden wanneer dergelijke aanvallen de bedrijfsvoering stilleggen.
Cyberverzekeringen blijken onmisbaar te zijn in de digitale economie van vandaag. Ze beschermen bedrijven tegen kostbare inbreuken, ransomware en e-mailcompromittering, terwijl ze hen actief helpen aanvallen te voorkomen en hun weerbaarheid te vergroten. Door de toenemende cyberdreigingen is de vraag naar bescherming in 2024 sterk gestegen. Er werden 17% meer polissen afgesloten dan het jaar ervoor, wat duidelijk aantoont dat Britse bedrijven prioriteit geven aan bescherming tegen de steeds veranderende digitale risico’s.
Jonathan Fong, Head of General Insurance Policy bij de ABI, zegt: ”Cyberverzekeringen zijn meer dan alleen een financieel vangnet. De juiste polis ondersteunt bedrijven niet alleen in de nasleep van een incident, maar kan ook helpen om aanvallen te voorkomen door toegang tot deskundig advies, monitoring van bedreigingen en planning van incidentrespons. Aangezien cyberdreigingen steeds groter en geavanceerder worden, moet dit een cruciaal onderdeel zijn van de moderne risicobeheerstrategie van elke organisatie.”











