Britse verzekeraars detecteren  £1,1 miljard: “Hard aanpakken verzekeringsfraude blijft topprioriteit voor de sector”

Het optreden tegen verzekeringsfraude in de UK zal niet ophouden nu de industrie voor £1 miljard aan frauduleuze claims heeft gedetecteerd Het hard aanpakken van verzekeringsfraude blijft een topprioriteit voor de sector, heeft de Association of British Insurers (ABI) gezegd, hoewel uit de laatste cijfers blijkt dat er vorig jaar ter waarde van £1,1 miljard aan frauduleuze claims werd ontdekt, een stijging van 4% ten opzichte van 2022.

Verzekeraars identificeerden vorig jaar  84.400 frauduleuze claims, 11.800 meer dan het jaar ervoor, en het gemiddelde hiermee gemoeide bedrag beliep  £ 13.000. Voor het eerst bevatten de nieuwste cijfers van de ABI ook details over het soort fraude dat oplichters probeerden te plegen. Opgeschroefde claims , de opzettelijke poging om de kosten van een claim boven de werkelijke waarde ervan te verhogen, kwam het meest voor met 25.700 claims ter waarde van £ 407 miljoen.

Autoverzekeringen blijven het gebied waar verzekeraars de meeste frauduleuze claims zien plaatsvinden, en zij ontdekten 45.800 fraudegevallen met een totale waarde van  £501 miljoen. Dit is 8% meer dan in 2022 en vertegenwoordigt 54% van alle claims die gedurende het jaar zijn ingediend. Verzekeraars hebben ook 16% meer fraudeurs geïdentificeerd die valse propertyclaims indienden  ter waarde van £143 miljoen. Daarnaast hebben verzekeraars naar schatting 583.000 frauduleuze verzekeringsaanvragen voorkomen, een stijging van 17% ten opzichte van 2022. Bij aanvraagfraude wordt belangrijke informatie doelbewust verkeerd voorgesteld of verborgen gehouden voor financieel gewin.

 Casestudy’s van enkele van de blootgelegde fraudegevallen

  • Spookmakelaar ontmaskerd. Een man die veroordeeld was voor het in zijn zak steken van £200.000 door meer dan 900 frauduleuze autoverzekeringspolissen te verkopen, werd veroordeeld tot 24 maanden gevangenisstraf, twee jaar geschorst en een taakstraf van 220 uur.
  • De leugendetector zegt… Een vrouw die de verwondingen die ze had opgelopen bij een verkeersongeval overdreef en probeerde een frauduleuze claim voor civiel letsel ter waarde van £492.141 in te dienen, werd veroordeeld tot 12 maanden gevangenisstraf met uitstel van 18 maanden, nadat ze was betrapt door bewijsmateriaal, waaronder beelden van de Jeremy Kyle Show.
  • In een soortgelijk geval werd een man die na een verkeersongeval de schade aan zijn auto met meer dan £40.000 overdreef, veroordeeld tot twaalf maanden gevangenisstraf.
  • Als het niet kapot is, claim er dan niet voor. Een seriefraudeur die een reeks claims indiende voor kapotte tv’s, laptops en telefoons, voor in totaal £11.750, werd veroordeeld tot 20 maanden gevangenisstraf en een slachtoffertoeslag van £140.
  • Doe alsof totdat je het niet haalt. Een man die zijn naam meerdere keren veranderde door middel van een akteonderzoek en de identiteit van zijn familie en vrienden gebruikte om valse reisverzekeringsclaims in te dienen ter waarde van een geschat totaal van £ 75.000, werd veroordeeld tot 20 maanden gevangenisstraf, met een schorsing van twee jaar, en kreeg de opdracht om de zaak af te ronden. 200 uur taakstraf.
  • Bedrijfsmatige oplichting. Tien mensen werden in het hele land gearresteerd en achttien voertuigen in beslag genomen tijdens een twee weken durende politieoperatie om commerciële verzekeringsfraude aan te pakken. De politie richtte zich op mensen die valse claims deden op auto- en bedrijfspandverzekeringen, spookmakelaars die valse autoverzekeringspolissen verkochten voor voertuigen die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt, en frauduleuze claims van werknemers op hun bedrijfspensioenregelingen.

Mark Allen, ABI’s Assistant Director, Head of Fraud and Financial Crime: “Verzekeringen zijn er om mensen en bedrijven te beschermen mocht het ergste gebeuren. Het is bemoedigend om te zien dat de inspanningen van de sector om misbruik op te sporen en te voorkomen dat mensen hiervan misbruik maken, werken, maar de vervolging van verzekeringsfraudeurs kan niet ophouden.  Fraude heeft niet alleen gevolgen voor slachtoffers die in de fout gaan bij de oplichters, het treft iedereen die voor een verzekeringspolis betaalt, waarbij valse claims de premiekosten voor iedereen opdrijven. Daarom blijft het hard optreden tegen fraude een topprioriteit voor onze branche.”

Hij vervolgt: “Consumenten moeten ook waakzaam blijven voor mogelijke oplichting, en onze nieuwste online fraudecampagne is bedoeld om iedereen te helpen leren hoe ze zichzelf kunnen beschermen in een steeds digitalere wereld. De gouden regel is dat je nooit overhaast moet handelen: als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook het geval.

Ursula Jallow, directeur van het Insurance Fraud Bureau (IFB), vult aan:”Met een toename van het aantal gedetecteerde frauduleuze verzekeringsaanvragen en claims is het nog nooit zo belangrijk geweest om het bewustzijn over de gevolgen van verzekeringsfraude te vergroten. Of het nu gaat om het vergroten van het bewustzijn bij degenen die erover denken een overdreven frauduleuze claim in te dienen of het vergroten van het bewustzijn bij leden van de publiek dat het slachtoffer zou kunnen zijn van verzekeringszwendel.

“We werken nauw samen met verzekeraars, wetshandhavingsinstanties en brancheorganisaties om ervoor te zorgen dat we het Britse publiek beschermen tegen verzekeringsfraude en oplichting, aangezien deze verwoestend kunnen zijn, financieel, sociaal en psychologisch. “We dringen er bij iedereen met bewijs van verzekeringszwendel op aan om dit te melden aan onze vertrouwelijke CheatLine”

Tom Hill.,Detective Chief Inspector City of London Police, de afdeling Insurance Fraud Enforcement (IFED), zegt: “Verzekeringsfraude is geen misdaad zonder slachtoffers. Het verhoogt de premiekosten voor eerlijke klanten, terwijl fraudeurs die valse autoverzekeringen verkopen of opzettelijk verkeersongevallen veroorzaken om schadevergoeding te eisen, onschuldige automobilisten in gevaar brengen.  Uit de vandaag vrijgegeven cijfers blijkt dat er gemiddeld elke dag ongeveer 230 frauduleuze verzekeringsclaims worden ontdekt, wat aantoont dat IFED en de verzekeringssector fraudeurs zullen uitroeien en voor de rechter zullen brengen.”