Britse autoverzekeraars keren per uur £1,13 miljoen uit aan schadeclaims ; schadelast groei drie keer hoger dan premieverhogingen

Vorig jaar werd erdoor Britse autoverzekeraars  gemiddeld £1,13 miljoen per uur uitbetaald aan motorschadeclaims.De afgelopen tien jaar zijn de schadekosten bijna drie keer zo hoog gestegen als de premiestijgingen (gecorrigeerd voor inflatie).In het licht van de aanhoudende kostendruk werkt de sector aan maatregelen om automobilisten te helpen hun rekeningen voor autoverzekeringen beter te beheren. Autoverzekeraars betaalden vorig jaar een recordbedrag aan autoschadeclaims – gemiddeld £1,13 miljoen per uur – volgens de laatste Motor Insurance Claims Tracker die is gepubliceerd door de Association of British Insurers (ABI). De in 2023 uitbetaalde £9,9 miljard is het hoogste jaarlijkse bedrag sinds de ABI in 2013 begon met het verzamelen van de claimgegevens.

 

Uit de ABI- gegevens blijkt dat in 2023:

 

  • In totaal keerden verzekeraars £9,9 miljard uit aan autoverzekeringsclaims – diefstal, reparaties, vervangende voertuigen en persoonlijk letsel. Dit was het hoogste jaarlijkse cijfer sinds we in 2013 begonnen met het verzamelen van deze gegevens. Dit kwam neer op een bedrag van £1,13 miljoen dat per uur werd betaald. Dit was 18% meer dan de £8,4 miljard die in 2022 werd betaald. Het totale aantal afgehandelde claims bedroeg 2,3 miljoen en steeg ook met 10% ten opzichte van 2022.
  • De kosten voor voertuigreparaties bedroegen £6,1 miljard en stegen met 31% ten opzichte van de £4,7 miljard die in 2022 werd betaald. Dit weerspiegelde de aanhoudend stijgende kosten, waarbij sommige verzekeraars verdere stijgingen rapporteerden van 16% voor materialen en 15% voor arbeid. Sommige garages werden in 2023 geconfronteerd met een stijging van hun energiekosten met 300%.
  • De uitbetalingen voor voertuigdiefstal (van en uit een voertuig) en de gemiddelde diefstalclaim lagen beide op recordniveau. De uitbetaalde £669 miljoen steeg met 23% ten opzichte van de £543 miljoen die in 2022 werd betaald. Dit, en de gemiddelde diefstal van een voertuigclaim van £12.600, waren beide de hoogste ooit.
  • De kosten voor het ter beschikking stellen van tijdelijke vervangende voertuigen, £597 miljoen, stegen met 35% ten opzichte van de £444 miljoen die in 2022 werd betaald. Dit betekende opnieuw een jaarlijks record sinds deze gegevens zijn verzameld.
  • Als onderdeel van het totale uitbetalingsbedrag keerden verzekeraars £2,4 miljard uit aan letselschadeclaims, een daling van 8% ten opzichte van het bedrag van £2,6 miljard vorig jaar.
  • Gecorrigeerd voor inflatie zijn de gemiddelde totale kosten van een afgehandelde autoclaim met 23% gestegen, van £3.500 in 2014 naar £4.300 in 2023. In dezelfde periode, ook gecorrigeerd voor inflatie, steeg de gemiddelde premie met 8%, van £ 505 tot £ 543,1

 

De industrie onderneemt stappen om automobilisten te helpen de kosten van autoverzekeringen te beheersen

 

Hogere kosten hebben een impact gehad op de prijs van de dekking, waarbij de gemiddelde prijs die in 2023 voor een autoverzekering werd betaald £ 543 bedroeg, 25% duurder dan in 2022.

Om automobilisten te helpen heeft de ABI onlangs een routekaart gepubliceerd om de kosten van autoverzekeringen aan te pakken. Hierin worden tien stappen geschetst met een combinatie van acties die de industrie, de overheid of toezichthouders kunnen ondernemen of verbeteren. Deze omvatten onder meer het beschikbaar maken van meer gegevens zodat consumenten kunnen begrijpen welke voertuigen duurder zijn om te verzekeren, het invoeren van een gegradueerd rijbewijs om de verkeersveiligheid te verbeteren, en het verlagen van de verzekeringspremiebelasting. Daarnaast laat de ABI ook onderzoek doen naar de haalbaarheid en impact van verschillende sociale beleidsmaatregelen die specifiek gericht zijn op het helpen van huishoudens met lage inkomens bij het beheersen van hun verzekeringskosten.

.”   

 Jonathan-Fong, General Insurance Polict bij ABI, zegt:“Aanzienlijke en aanhoudende kostendruk waarmee verzekeraars worden geconfronteerd, zoals een stijging van 31% in de reparatiekosten het afgelopen jaar, heeft een impact gehad op de dekkingskosten. Desondanks blijven verzekeraars er alles aan doen om autoverzekeringen scherp geprijsd te garanderen. Via onze onlangs gepubliceerde Roadmap werkt de sector hard aan het bestrijden van de stijgende kosten van autoverzekeringen. En het kan nog steeds de moeite waard zijn om rond te kijken om de polis te vinden die het beste aan uw behoeften voldoet, tegen de meest concurrerende prijs