Autoverzekeraars in het Verenigd Koninkrijk hebben in 2024 een recordbedrag van £11,7 miljard aan schadeclaims voor autoverzekeringen uitbetaald doordat de stijgende diefstal- en reparatiekosten hun weerslag bleven hebben op de premies, zo komt naar voren uit de laatste financiële gegevens van de Britse verzekeraarsorganisatie de Association of British Insurers (ABI).
De gemiddelde kosten van een autoverzekering in het laatste kwartaal van het jaar bedroegen 621 pond. Dit is 2% lager dan de premies die aan het begin van 2024 werden betaald (£635), maar als jaargemiddelde waren de dekkingskosten in 2024 £622, 15% (£78) hoger dan in 2023. Dit is tegen een achtergrond van totale uitbetalingen van claims die 17% hoger waren in 2024 in vergelijking met het voorgaande jaar.
Dat blijkt uit de laatste schadecijfers van de ABI:
- In de loop van 2024 behandelden verzekeraars 2,4 miljoen claims voor autoverzekeringen.
- De gemiddelde particuliere schadeclaim voor autoverzekeringen die in 2024 werd betaald, steeg ten opzichte van 2023 met 13% tot £4,900. In het laatste kwartaal van 2024 bedroeg de gemiddelde claim £5,300, een recordhoogte.
- De reparatiekosten aan voertuigen bedroegen in het vierde kwartaal van 2024 in totaal £1,9 miljard, waarmee het jaartotaal op £7,7 miljard komt, opnieuw een recordhoogte en £1,5 miljard meer dan het jaartotaal in 2023.
- De gemiddelde claim voor diefstal van en uit een voertuig bedroeg £11,200 in het vierde kwartaal van 2024.
De nieuwste gegevens van de ABI komen een jaar nadat de beroepsorganisatie haar 10-punten stappenplan lanceerde, waarin stappen worden uiteengezet die de industrie en de overheid kunnen nemen om de verzekeringskosten aan te pakken. In een update-rapport heeft de ABI de vooruitgang gedeeld die is geboekt op een aantal belangrijke gebieden, waaronder: het aanpakken van voertuigdiefstal, het aanpakken van verzekeringsfraude en onverzekerd rijden, het helpen van consumenten bij het maken van geïnformeerde beslissingen en het verminderen van de impact van de Person injury discount rate (PIDR).
Door voortdurende samenwerking met haar leden, partnerorganisaties, regelgevende instanties en de overheid zal de ABI blijven voortbouwen op deze vooruitgang. De overheid kan de hoge claimkosten ook bestrijden door het vaardigheden- en capaciteitsprobleem in de autoreparatiesector aan te pakken, de wegen in het VK te verbeteren en haar verkeersveiligheidsstrategie uit te voeren.
Mark Shepherd, Head of General Insurance Policy, zegt:
“Onze laatste gegevens schetsen een moeilijk beeld voor zowel automobilisten als de industrie. Via onze 10-punten-routekaart hebben we hard gewerkt om de kosten van autoverzekeringen aan te pakken en we hebben op sommige gebieden vooruitgang gezien, waarbij de gemiddelde premies sinds hun piek zijn gedaald. We erkennen echter dat de prijs van de dekking nog steeds een zware wissel trekt op de financiën van huishoudens, terwijl de sector met aanzienlijke kostendruk kampt.”
Hij vervolgt: “De sector doet wat hij kan, maar het is nu aan de overheid om de nodige maatregelen te nemen om de hoge claimkosten te bestrijden. En het is van vitaal belang dat de overheid de kosten voor hardwerkende huishoudens en bedrijven niet verder verhoogt door de verzekeringspremiebelasting te verhogen tijdens de komende voorjaarsprognose. We kijken ernaar uit om te blijven samenwerken met de overheid en de bredere sector om bestuurders te ondersteunen en de claimkosten aan te pakken.”











