Britse autopremies dalen voor het eerst in twee jaar  

De gemiddelde premie voor autoverzekeringen is in april tot en met juni met 2% gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024, volgens de laatste gegevens van de Association of British Insurers (ABI).
De kosten van schadeclaims hebben een aanzienlijke en aanhoudende impact gehad op de premies voor autoverzekeringen en dit is de eerste keer in twee jaar dat de gemiddelde kwartaalpremie is gedaald tot 622 pond. Deze daling volgt op een premiestijging van 1% in het eerste kwartaal van dit jaar.
De druk op de claimkosten lijkt dit kwartaal ook te zijn afgenomen, waarbij de gemiddelde betaalde claim stabiel bleef (+0,4%) na een stijging van 8% in het eerste kwartaal.

Langetermijntrend

Ondanks de premiedaling op kwartaalbasis is het cijfer voor Q2 2024 op jaarbasis 21% hoger dan in dezelfde periode in 2023. Uit de meest recente schadecijfers van de ABI blijkt dat over de afgelopen 12 maanden:
In totaal betaalden verzekeraars £2,9 miljard aan claims voor autoverzekeringen – een stijging van 18% ten opzichte van £2,5 miljard betaald in Q2 2023.
De reparatiekosten zijn 28% hoger en bedragen in totaal 1,9 miljard pond.
De gemiddelde kosten van diefstal van een voertuig daalden met 10% tot £12,1k. De gemiddelde kosten van diefstal uit een voertuig bereikten echter een recordhoogte van 3,100 pond.
2023 was een moeilijk jaar voor de marges van autoverzekeringen: EY schat dat voor elke £1 aan geïnde premies, de branche £1,13 aan claims en kosten betaalde. Dit volgt op een vergelijkbaar resultaat in 2022, toen de branche £1,11 aan claims en kosten betaalde voor elke £1 aan geïnde premies.
Op lange termijn en in reële termen (rekening houdend met inflatie) ligt de gemiddelde betaalde premie nu £12 lager dan de piekprijzen in 2017Q4. Dit is een daling van 2%, terwijl over dezelfde periode de gemiddelde kosten van een afgehandelde claim met 21% zijn gestegen.
Mervyn Skeet, ABI Director of General Insurance Policy, zegt: “Na een zeer uitdagende periode voor zowel verzekeraars als klanten, vinden we het bemoedigend om te zien dat de stijging van de premies voor autoverzekeringen afneemt nu de kosten van recente schadeclaims stabiliseren. Hoewel dit goed nieuws is, moeten we ons werk op het gebied van schadekosten voortzetten, in het belang van de consument. Het blijft een topprioriteit voor ons en onze aangesloten verzekeraars.”

Actie tegen autopremies

Hoewel de stijgingen van de verzekeringsprijzen beginnen af te nemen, begrijpt de branche dat de premies nog steeds een aanzienlijke druk leggen op het huishoudbudget. Dit jaar lanceerde de ABI haar 10-punten stappenplan, dat een combinatie van acties beschrijft die de sectoosten aan te pakken. Dergelijke stappen omvatten het beschikbaar maken van meer informatie voor consumenten, het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verlagen van de assurantiebelar, de overheid of regelgevende instanties kunnen initiëren of verbeteren om de verzekeringsksting.

De ABI lanceerde onlangs ook haar Premium Finance Principles, die bedoeld zijn om mensen te helpen die maandelijks betalen voor hun autoverzekering door aan te geven hoe een eerlijke praktijk voor het in rekening brengen van maandelijkse premies eruit zou moeten zien. De beroepsorganisatie heeft ook onderzoek laten doen om te onderzoeken hoe verschillende sociale beleidsmaatregelen of initiatieven mensen met een laag inkomensniveau zouden kunnen helpen.