Ondanks een daling van het totale aantal opgespoorde verzekeringsfraudes in 2020, voornamelijk als gevolg van minder motorrijtuigenverzekeringsclaims, zijn zowel de waarde van de gemiddelde fraude als de fraudeopsporingspercentages gestegen ten opzichte van 2019. “Dit toont aan hoe goed de fraudeonderzoeksteams van verzekeraars zich hebben aangepast aan het werken op afstand”, stelt het Britse Verbond van Verzekeraars ABI op basis van de laatste verzekeringsfraudecijfers.
Uit het onderzoek blijkt verder dat:
§ Het aantal ontdekte frauduleuze claims daalde tot 96.000, een daling van 10% ten opzichte van 2019 en het laagste aantal sinds 2007. De waarde ervan, 1,1 miljard pond, daalde ook ten opzichte van het voorgaande jaar (min 4%). Dit resulteerde in een stijging van de waarde van de gemiddelde opgespoorde fraude tot £12.000, een stijging van 6% ten opzichte van 2019;
§ De fraudeopsporingspercentages stegen, zowel in aantal (+ 0,02 procentpunt) als in totale waarde (+ 0,47 procentpunt). Dit geeft het niveau van opgespoorde fraude aan, afgezet tegen alle ingediende claims;
§ Verzekeraars ontdekten verhoudingsgewijs meer fraude met motorrijtuigenverzekeringen dan in 2019, ondanks een daling van het totale aantal motorrijtuigenverzekeringsclaims als gevolg van minder voertuigen op de weg tijdens de lockdown. Gedetecteerde motorrijtuigenfraudes daalden met 6% tot 55.000, terwijl de waarde ervan met slechts 1% daalde tot £ 602 miljoen pond. De opsporingspercentages zijn echter gestegen – in aantal met 0,55 procentpunt tot 2,05%; in waarde met 1,31 procentpunt tot 6%;
§ Het aantal fraudegevallen met opstalverzekeringen daalde met 10% tot 24.000, terwijl de waarde ervan met 9% daalde tot £ 111 miljoen;
§ Omdat tijdens de lockdown minder bedrijven open waren en minder mensen reisden, daalde het aantal fraudegevallen met aansprakelijkheidsverzekeringen tot 14.300 met 18% en de waarde ervan tot £ 412 miljoen, een daling van 6%;
§ Omdat er veel minder naar het buitenland werd gereisd, daalde het aantal gedetecteerde fraudegevallen met reisverzekeringen. Er werden 770 gevallen van oplichting vastgesteld, een daling met 49%. De waarde ervan (£ 1,8 miljoen pond) steeg echter met 2%. Dit leidde tot het hoogste gemiddelde schadebedrag ooit, namelijk £ 2.358 pond. Tijdens de pandemie waren de reisclaims vooral gericht op annulering en bekorting van de vakantie.
Mark Allen, Chief Fraud and Financial Crime Officer van de ABI, zegt in een reactie: “Verzekeraars hebben zich zeer snel aangepast aan de ongekende uitdagingen van de pandemie, om hun eerlijke klanten te beschermen en te ondersteunen in de moeilijkste tijden. Omdat er vorig jaar tijdens de lockdowns aanzienlijk minder motorrijtuigenverzekeringsclaims werden ingediend, is het geen verrassing dat het aantal opgespoorde fraudegevallen vorig jaar is gedaald.
Ook de diverse steunregelingen van de overheid om particulieren en bedrijven te helpen het hoofd te bieden aan de financiële problemen, die normaliter tot meer verzekeringsfraude kunnen leiden, hebben een impact gehad. De stijging van het aantal opgespoorde fraudegevallen toont echter aan dat verzekeraars, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn, alles in het werk zullen blijven stellen om fraude hard aan te pakken en zo hun eerlijke klanten te beschermen. Nu ‘het nieuwe normaal’ zijn intrede doet, zal de sector waakzaam blijven tegen de fraudedreiging.”
Ben Fletcher, directeur van het Insurance Fraud Bureau (IFB), vult aan: “”De pandemie heeft ongekende uitdagingen met zich meegebracht voor de fraudebestrijdingssector, maar dankzij de gezamenlijke inspanningen van de sector is voorkomen dat de verzekeringsfraude zo sterk is gestegen als eerst was voorspeld. Hoewel we blij zijn met dit goede nieuws, mogen we niet zelfgenoegzaam zijn. De verstoring die COVID heeft veroorzaakt, betekent dat veel mensen nog steeds met economische problemen te kampen hebben, wat helaas een vruchtbare bodem voor fraude vormt.
Niet alleen drijft verzekeringsfraude de premies voor alle anderen op, maar sommige vormen van oplichting, zoals opzettelijk veroorzaakte aanrijdingen, kunnen onschuldige mensen ernstig in gevaar brengen. In deze moeilijke tijden is het van essentieel belang dat het publiek waakzaam blijft en bewijzen van verzekeringsfraude meldt bij onze vertrouwelijke Cheatline, zodat we met de politie kunnen samenwerken om fraude te beperken en consumenten te beschermen.”
Detective Chief Inspector Edelle Michaels, Head of the City of London Police’s Insurance Fraud Enforcement Department (IFED): “De Covid-19 pandemie heeft ons eraan herinnerd hoe cruciaal samenwerking in de sector en met de rechtshandhavingsinstanties is om verzekeringsfraude een halt toe te roepen. Het is veelbelovend om te zien dat het percentage fraudegevallen dat door verzekeraars is opgespoord vorig jaar is gestegen, wat aantoont dat de sector veerkrachtig is in het beschermen van zijn klanten.
IFED heeft hard gewerkt om op te treden naar aanleiding van deze detecties, waarbij het aantal arrestaties dat door de eenheid is uitgevoerd vorig jaar meer dan verdubbeld (124%) is in vergelijking met 2019. We zijn blij dat, ondanks een aantal rechtszaken die werden uitgesteld vanwege Covid-19, vorig jaar een aantal stoutmoedige fraudeurs voor het gerecht zijn gebracht na onderzoek door IFED, gesteund door de sector. Deze resultaten zullen hopelijk een afschrikkende werking hebben op eventuele would-be criminelen nu het leven weer zijn normale gang begint te gaan en zich meer gelegenheden voordoen om verzekeringsfraude te plegen.”
:











