Er doen zich steeds weer verwoestende branden voor op container- en ro-ro-schepen. Uit recente cijfers blijkt dat in de afgelopen tien jaar gemiddeld 62% van alle grote schadegevallen van meer dan $ 20 miljoen te wijten was aan brand.
Branden behoren nog steeds tot de meest omvangrijke en ingrijpende risico’s en vormen het grootste schaderisico in de zeevaart. Volgens actuele cijfers van de Nordic Association of Marine Insurers (CEFOR) werden in 2025 vier grote schadegevallen als gevolg van brand gemeld, elk met een schadebedrag van meer dan $ 20 miljoen.
“Meer dan $ 80 miljoen schade door scheepsbranden in slechts zes maanden tijd – dat is een zorgwekkende trend”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV). In de afgelopen tien jaar was gemiddeld 62% van alle grote schadegevallen van deze omvang te wijten aan brand. Aanvaringen of aan de grond lopen waren in vergelijking daarmee slechts goed voor 27%.
Lithium-ionbatterijen als belangrijkste oorzaak
Een belangrijke oorzaak van het toenemende aantal branden zijn lithium-ionbatterijen, vooral in elektrische voertuigen, die vaak als lading worden vervoerd. Als een van deze batterijen in een zogenaamd thermisch doorbrandproces terechtkomt, kan dit explosieve branden veroorzaken.
“Branden op zee zijn een oncontroleerbaar risico dat enorme schade veroorzaakt en mensenlevens bedreigt”, waarschuwt Asmussen. Bijzonder problematisch is dat dergelijke branden aan boord van grote schepen moeilijk te blussen zijn, zowel vanwege de constructie van het schip als vanwege de lading zelf.
Dit geldt vooral voor containerschepen en zogenaamde ro-ro-schepen, dat wil zeggen vrachtschepen waarop voertuigen via hellingen op bevaarbare dekken worden geladen, waaronder in toenemende mate ook elektrische voertuigen.
GDV eist bindende internationale normen
De GDV eist daarom bindende internationale voorschriften voor brandmeldsystemen en blustechniek op containerschepen. Tegelijkertijd moeten de procedures voor het vervoer van elektrische voertuigen worden verbeterd, bijvoorbeeld door strengere voorschriften voor de laadtoestand van de accu’s en het verplichte gebruik van hogedrukwaternevelsystemen.
De huidige ontwikkelingen tonen aan dat nauwe samenwerking noodzakelijk is: rederijen, classificatiebureaus, verzekeraars en regelgevende instanties moeten gezamenlijk optreden. De GDV zal zich actief blijven inzetten in de internationale discussies – onder andere in het kader van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) – om het brandgevaar in de zeevaart effectief te beperken.