Bedrijfsarts/stralingsarts Rick van Steenkiste verbaast zich over het dalende aantal bedrijfsartsen dat beroepsziekten meldt en het achterblijvende bewustzijn over het bestaan van beroepsziekten in het algemeen. Via LinkedIn probeert hij ook – of juist – buiten de eigen bubbel van meldende bedrijfsartsen meer bewustzijn te creëren en het imago van de bedrijfsarts op te krikken, zo valt te lezen in een artikel in de nieuwsbrief van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB)
Rick van Steenkiste: “Het signaleren van beroepsziekten is een kerntaak van de bedrijfsarts. Toch blijkt deze kerntaak voorbehouden aan een select aantal enthousiastelingen binnen onze beroepsgroep. De cijfers liegen er niet om. Het aantal meldende bedrijfsartsen kent een dalende trend sinds jaren. Regelmatig krab ik mijzelf achter de oren waarom het melden van beroepsziekten stagneert. Is er een verlies van kennis en kunde? Hebben we te weinig tijd door de overvolle verzuimagenda’s? Mogelijk. De conclusie die ik in ieder geval wel kan trekken is dat de bewustwording van beroepsziekten in algemene zin buitengewoon laag is.”
Hij vervolgt: “Om door de kleine bubbel van enthousiaste bedrijfsartsen te breken zal bewustwording gekweekt moeten worden bij het bredere publiek. En daar komt mijn LinkedIn om de hoek kijken. LinkedIn is een uitermate geschikt podium gebleken om nieuwsgierigheid en interesse op te wekken bij een breder publiek. Directe collega bedrijfsartsen weten we wel te bereiken op de vele nascholingen, symposia en NVAB-activiteiten. Maar die directe collega’s zijn niet mijn doelgroep op LinkedIn. Ik plaats regelmatig bijdrages op LinkedIn over het fenomeen beroepsziekten. Ik merk dat dit zowel interesse als verbazing oproept bij andere professionals in mijn netwerk: HR, rekruiters, casemanagers, artsen uit de curatieve sector, etc.”
“En dat is precies wat ik wil bereiken: onze eigen bubbel van meldende bedrijfsartsen doorbreken en andere betrokkenen bewust maken over het bestaan van beroepsziekten. Verwacht ik dat deze betrokkenen zelf gaan signaleren en melden? Nee, dat is en blijft een kerntaak van de bedrijfsarts. Wel hoop ik hiermee te laten zien aan de buitenwereld dat dit dé expertise van de bedrijfsarts is. De bedrijfsarts worstelt tegenwoordig nog steeds met een slecht imago. Het imago van een ‘controlerend arts’ die alleen kijkt of mensen weer aan het werk kunnen. Wij bedrijfsartsen weten zelf prima waar we wel voor staan, de buitenwereld echter niet. Laat LinkedIn nou net dat linkje naar de buitenwereld zijn waarmee we ons bereik kunnen vergroten.”