Aviva ontdekte 14% meer fraude met schadeclaims in 2024

Aviva stopte meer dan 12.700 frauduleuze claims, ter waarde van £ 127m en stopte 98.000 frauduleuze polisaanvragen in 2024. Aviva rapporteerde een stijging van 14% in het aantal claims dat werd afgewezen wegens fraude in 2024, waarbij meer dan 12.700 verdachte claims ter waarde van £ 127 miljoen aan het licht kwamen – gelijk aan 35 nepclaims per dag voor een totaal van ongeveer £ 349.000.

Aviva onderzoekt nog eens 14.600 claims op verdenking van fraude. De stijging van 14% in ontdekte fraude met claims vorig jaar volgt op een stijging van 39% in 2023. De verzekeraar ontdekte ook fraude bij meer dan 98.000 verzekeringsaanvragen, zoals ghost broking en fronting,  bijna het dubbele van wat het vorig jaar ontdekte. Zakelijke propertyfraude steeg met 89% ten opzichte van 2023, gedreven door opvoering van de werkelijke schade, en Aviva’s investering in mensen en onderzoekscapaciteiten. Het opvoeren van werkelijk geleden schadeclaims (Bogus claims)  voor autoschade stegen met 24% omdat fraudeurs steeds meer de kosten van reparatie en kredietverhuur opvoeren

Het veranderende gezicht van fraude met motorrijtuigenclaims

Fraude met motorrijtuigenclaims vormt de meerderheid van de door Aviva ontdekte fraude en is goed voor drie van de vier nepclaims. Daarbinnen heeft Aviva een trend gezien van fraudeurs die afstappen van opzettelijke letselschadefraude, zoals crashen voor geld, en een toename van het aantal overdreven schadeclaims.Fraudeurs zijn ook steeds meer op zoek naar het overdrijven en opblazen van de kosten van reparatie- en kredietclaims. Dit leidde tot een stijging van 24% in het aantal oneerlijke claims voor autoschade in 2024. Sinds 2021 is de fraude met autoschade en huurkrediet met maar liefst 275% toegenomen.

Spoofing

Gekoppeld aan de toename van overdreven schadeclaims, blijven ‘spoofing’advertenties’ van een klein aantal gewetenloze schade- en ongevallenbmanagementbedrijven (CMC / AMC) klanten misleiden en de kosten van reparatie- en krediethuuraanvragen opblazen.

Automobilisten vinden vaak een nepadvertentie in de onmiddellijke nasleep van een verkeersongeval, terwijl ze op hun mobiele telefoon naar de contactgegevens van hun verzekeraar zoeken. In de veronderstelling dat ze met hun verzekeraar te maken hebben, gaan ze akkoord met de diensten van een CMC of AMC. Bij betwisting kunnen ze uiteindelijk tienduizenden ponden moeten betalen. Hoewel deze diensten normaal gesproken gedekt zouden zijn als onderdeel van de verzekeringspolis van de klant, omdat de klant per ongeluk (en vaak zonder het te weten) een claim heeft ingediend via een CMC of AMC, is de verzekeraar niet op de hoogte van de claim en niet in staat om de klant te helpen.

Aansprakelijkheids- en huishoudfraude

De impact van de whiplashhervormingen kan ook helpen om de groei van 12% van de fraude met openbare aansprakelijkheid te verklaren, aangezien georganiseerde fraudeurs nep- en opgevoerde schadeclaims indienen, zoals in scène gezette uitglij-, struikel- of valpartijen. Frauduleuze werkgeversaansprakelijkheidsclaims bleven over het algemeen stabiel.

Een op de 10 frauduleuze claims die Aviva opspoort, bestaat nu uit overdreven of verzonnen claims voor huishoudelijke artikelen. In tegenstelling tot fraude met motorrijtuigen, waarvan een groot deel georganiseerd is, is de groei van fraude met huishoudelijke artikelen vooral opportunistisch, omdat eisers – misschien nog steeds getroffen door de kosten van levensonderhoud – proberen hun claim ten onrechte op te blazen. De populairste zaken die frauduleus werden geclaimd waren:

  1. Mobiele telefoons
  2. TV’s
  3. Juwelen
  4. Laptops/tablets
  5. Horloges

Fraude met bedrijfsverzekeringen neemt ook toe

Ook bij zakelijke verzekeringen was er een duidelijke toename van frauduleus overdreven claimkosten. Propertyfraude was de koploper met een stijging van 89% in 2024, omdat zogenaamde ‘enablers’ – professionals in schadeclaims van derden – zich proberen te hechten aan een claim met de bedoeling deze te overdrijven en extra kosten in de claim in te bouwen. Aviva zag met name een toename van het aantal overdreven claims voor het ontsnappen van water.

De fraude met bedrijfsmatige autoverzekeringen nam ook toe, met een stijging van 14% in 2024. Net als bij commercieel property waren overdreven kosten de belangrijkste factor. Aviva’s toegenomen detectie kan worden toegeschreven aan haar investeringen in mensen, technologie en verbeterde onderzoekstechnieken.

Aanvraagfraude en ghost broking

Het aantal frauduleuze verzekeringsaanvragen verdubbelde bijna ten opzichte van 2023, tot meer dan 98.000. Deze stijging weerspiegelt de voortdurende investeringen die Aviva heeft gedaan in haar detectiecapaciteiten en training van haar applicatiefraude onderzoekers.

Binnen deze cijfers ontdekte Aviva een toename van 18% in ghost-brokered polissen en koppelde een extra 8.600 gevallen aan open onderzoeken naar bekende ghost broking gevallen. Aviva heeft geïnvesteerd in de mogelijkheden om fraude tegen te gaan bij het maken van offertes en het indienen van aanvragen om jonge bestuurders te beschermen tegen online ghost brokers.

Investeringen in fraudebestrijding

Verzekeringsfraude blijft zich ontwikkelen en om gelijke tred te houden met de nieuwste methoden die fraudeurs gebruiken, is voortdurende waakzaamheid vereist. Om ervoor te zorgen dat Aviva kan reageren op het veranderende gezicht van fraude, heeft Aviva’s Counter Fraud Team een doorlopend programma van fraudebewustzijnstrainingen geïmplementeerd, waarbij in 2024 meer dan 3.300 uur inhoud wordt gegeven aan schadebehandelaars, technici en leveranciers.

Een ander aspect van Aviva’s voortdurende investering in haar fraudecapaciteiten is een speciale groep die politieonderzoeken naar georganiseerde misdaad ondersteunt. Hoewel deze misdrijven geen fraude zijn, kunnen ze ernstige en schadelijke gevolgen hebben voor klanten en hun gemeenschap. Deze unieke functie stelt Aviva in staat om haar relatie met rechtshandhaving te benutten en creëert mogelijkheden voor de strafrechtelijke vervolging van toepassingsfraude.

Samenwerking met rechtshandhaving

Aviva werkt ook samen met rechtshandhaving om andere vormen van afschrikking na te streven om haar klanten te beschermen. In het licht van de geruchtmakende uitdagingen waarmee het gevangeniswezen in het Verenigd Koninkrijk wordt geconfronteerd, heeft Aviva, in samenwerking met de Insurance Fraud Enforcement Department, een afdeling van de City of London Police, met succes voor het eerst gebruik gemaakt van zowel de Serious Crime Prevention Order (SCPO) als de Proceeds of Crime Act (POCA), als manieren om fraudeurs ter verantwoording te roepen.

Pete Ward, Head of  Claims Counter Fraud bij Aviva, zegt: “De overgrote meerderheid van onze klanten is eerlijk en we doen er alles aan om hun claims snel af te handelen. Maar als we verzekeringsfraude ontdekken, hebben we de verantwoordelijkheid om onze klanten te beschermen tegen de schadelijke gevolgen en extra kosten.Het is dus bemoedigend om een voortdurende verbetering in onze fraudedetectiecijfers te zien. Onze voortdurende investering in geavanceerde analyses, modellen voor machinaal leren en voortdurende training van onze mensen heeft onze fraudedetectiecijfers aanzienlijk verbeterd. We verwachten dat deze trend zich zal voortzetten tegen de achtergrond van aanhoudende economische tegenspoed, waarvan we weten dat die bijdraagt aan het plegen van verzekeringsfraude.”

Hij vervolgt: “”We waren ook de eerste verzekeraar die succesvol samenwerkte met IFED om gebruik te maken van zowel de Serious Crime Prevention Order als de Proceeds of Crime Act om ervoor te zorgen dat veroordeelde fraudeurs zware gevolgen krijgen als ze recidiveren. We zullen de evoluerende dreiging van fraude voor blijven en onze klanten helpen beschermen tegen de hebzuchtige en illegale handelingen van fraudeurs.” Een ander aspect van Aviva’s voortdurende investering in haar fraudecapaciteiten is een speciale groep die politieonderzoeken naar georganiseerde misdaad ondersteunt. Hoewel deze misdrijven geen fraude zijn, kunnen ze ernstige en schadelijke gevolgen hebben voor klanten en hun gemeenschap. Deze unieke functie stelt Aviva in staat om haar relatie met rechtshandhaving te benutten en creëert mogelijkheden voor de strafrechtelijke vervolging van toepassingsfraude