Banden zorgen voor de meeste APK-afkeuringen, deels veroorzaakt doordat autobezitters niet vaak genoeg omkijken naar de banden onder hun auto. Uit een enquête door Gaspedaal.nl blijkt dat veel auto-eigenaren nooit (19%) of slechts één keer per jaar (23%) de bandenspanning controleren. Naar het profiel van de banden wordt nog minder vaak gekeken; 30% checkt dit nooit en 29% doet dit eens per jaar, blijkt uit onderzoek van Gaspedaal.nl naar alles rondom de APK: kosten, gebreken en boetes.
De APK (Algemene Periodieke Keuring) is een wettelijk verplichte keuring voor auto’s vanaf vier jaar oud. Er vinden jaarlijks ongeveer 8 miljoen keuringen plaats, waarbij op honderden punten wordt gecontroleerd. De APK-keurmeester geeft daarbij straf- of adviespunten. Strafpunten leiden tot afkeuring, adviespunten wijzen op gebreken die in de toekomst moeten worden gerepareerd.
Bij ongeveer 2,4% van de keuringen wordt een auto afgekeurd. Bij ruim 6 op de 10 afkeurpunten gaat het om een gebrek aan de banden of verlichting. Soms is dit eenvoudig te verhelpen, bijvoorbeeld door de bandenspanning of de afstelling van de verlichting in orde te maken. In andere gevallen is reparatie of vervanging noodzakelijk.
De 10 meest voorkomende afkeurpunten
- Bandenspanning niet op juiste waarde – 9,2%
- Band onvoldoende profiel – 8,5%
- Dimlicht onjuist afgesteld – 7,5%
- Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt – 6,8%
- Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht – 5,2%
- Stadslicht werkt niet (goed) – 4,9%
- Band beschadigd – 3,7%
- Uitlaatsysteem niet gasdicht / onveilige afvoer uitlaatgassen – 3,0%
- Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan – 2,3%
- Schijf-, trommelrem loopt niet vrij – 2,2%
Volgens Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl, is het verstandiger om maandelijks zowel spanning als profiel te checken: “Niet alleen voor de veiligheid, maar ook vanwege brandstofverbruik en bandenslijtage is maandelijks controleren belangrijk. Rijden met een lage bandenspanning kan het verbruik tot wel 5% verhogen en zorgt ervoor dat je banden sneller slijten. Zet het daarom als een terugkerende afspraak in je agenda en combineer het checken met bijvoorbeeld een tank- of wasbeurt. Bij menig tankstation en wasstraat staat zo’n installatie waarmee je makkelijk en snel de banden op de juiste spanning kunt zetten.”
Merken met de meeste gebreken
Bij het ene merk komen vaker gebreken naar voren dan bij het andere merk. Dit moet wel in perspectief worden geplaatst, zegt Verweij. “Automerken zijn niet altijd goed met elkaar te vergelijken. Zo is de gemiddelde Tesla relatief jong, en verandert er ook bij de merken zelf het één en ander na verloop van tijd. Denk bijvoorbeeld aan Volvo, dat sinds 2010 niet meer onder de Zweedse, maar onder de Chinese vlag van Geely actief is.”
De laatste twee jaar werden Tesla’s opvallend genoeg het vaakst afgekeurd tijdens de APK. Bij afgekeurde auto’s van Tesla is vaker wat op de verlichting of banden aan te merken (84,6%) dan bij alle andere merken (gemiddeld 60,5%). Specifiek kijkend naar jonge auto’s is het afkeurpercentage bij Tesla ongeveer 3 maal zo hoog als bij andere merken.
Meeste gebreken tijdens APK
- Tesla
- Alfa Romeo
- Smart
- Fiat
- Honda
Minste gebreken tijdens APK
- Lexus
- Porsche
- Skoda
- Land Rover
- Kia
Hierbij moet worden aangetekend dat er soms duidelijke verschillen zijn per decennium. Zo presteren Kia’s uit de periode 2000-2009 verhoudingsgewijs minder goed dan Kia’s die tussen 2010 en 2019 van de fabrieksband zijn gerold. Bij Volvo is dit juist net andersom.
Zoals gezegd laten Tesla’s gemiddeld gezien de meeste gebreken zien, waarbij het vaak om verlichting of banden gaat. Onder meer op het gebied van remmen en roest aan het chassis presteert Tesla juist het beste, al moet worden aangetekend dat de gemiddelde leeftijd van een Tesla veel lager is dan die van de meeste andere merken.
Bij auto’s van Land Rover, Mazda en Subaru komen verhoudingsgewijs de meeste ernstige roestproblemen aan het licht. De remmen van BMW’s, Mini’s en Honda’s worden het vaakst bekritiseerd, terwijl problemen met de versnellingsbak of aandrijving gemiddeld gezien het vaakst voorkomen bij Audi, Volvo en Porsche.
| Merk | Presteert goed op | Scoort minder goed op | |
| 1 | Lexus | Motor | Carrosserie |
| 2 | Porsche | Roest, scheuren of schade aan chassis / frame | Accu/bedrading |
| 3 | Skoda | Accu/bedrading | Schokdempers |
| 4 | Land Rover | Verlichting | Roest, scheuren of schade aan chassis / frame |
| 5 | Kia | Motor | Banden |
| 6 | Toyota | Versnellingsbak/aandrijving | Verlichting |
| 7 | Dacia | Accu en bedrading | Carrosserie |
| 8 | Mazda | Verlichting | Roest, scheuren of schade aan chassis / frame |
| 9 | Audi | Verlichting | Versnellingsbak/aandrijving |
| 10 | Subaru | Banden | Roest, scheuren of schade aan chassis / frame |
| 11 | Hyundai | Veersysteem | Roest, scheuren of schade aan chassis / frame |
| 12 | Mini | Veersysteem | Remmen |
| 13 | BMW | Carrosserie | Remmen |
| 14 | Nissan | Remmen | Versnellingsbak/aandrijving |
| 15 | Volvo | Carrosserie | Versnellingsbak/aandrijving |
| 16 | Suzuki | Banden | Carrosserie |
| 17 | Renault | Accu/bedrading | Veersysteem |
| 18 | Mitsubishi | Banden | Carrosserie |
| 19 | Mercedes-Benz | Verlichting | Motor |
| 20 | Peugeot | Schokdempers | Verlichting |
| 21 | Ford | Remmen | Veersysteem |
| 22 | Opel | Verlichting | Veersysteem |
| 23 | Citroën | Schokdempers | Verlichting |
| 24 | Volkswagen | Verlichting | Versnellingsbak/aandrijving |
| 25 | Seat | Verlichting | Versnellingsbak/aandrijving |
| 26 | Honda | Carrosserie | Remmen |
| 27 | Fiat | Accu/bedrading | Schokdempers |
| 28 | Smart | Versnellingsbak/aandrijving | Accu/bedrading |
| 29 | Alfa Romeo | Banden | Veersysteem |
| 30 | Tesla | Remmen | Verlichting |
Gaspedaal.nl redactie











