Aon lanceert end-to-end analyseoplossing voor beter geïnformeerde rampenbestrijding

Uit gegevens van Aon blijkt dat slechts 54% van de verzekeraars rampenmodellen gebruikt om de respons op gebeurtenissen te sturen, ondanks aanzienlijke vooruitgang op het gebied van analyse, Met het oog hierop heeft Aon haar  verbeterde Event Analytics-platform gelanceerd, dat geïntegreerde gegevens over gevaren, blootstelling en schades biedt via één naadloze interface.

De innovatieve oplossing ondersteunt de reactie van herverzekeraars en verzekeraars op rampen voor, tijdens en na een gebeurtenis, met mogelijkheden zoals realtime schaderamingen van de Automated Event Response-service van Impact Forecasting, geavanceerde kaarttools om de footprint van gebeurtenissen te visualiseren en rapporten op maat die zijn afgestemd op de behoeften van belanghebbenden. Het stelt verzekeraars ook in staat om historische natuurrampen – zoals de orkanen Milton, Ian en Helene – opnieuw te bekijken om te beoordelen welke impact deze zouden hebben op de huidige portefeuilles. Deze strategische aanpak leidt tot betere beslissingen over reserves, verbetert de efficiëntie van schadeclaims en verbetert de klantervaring rond rampen.

De lancering van de Event Analytics-oplossing volgt op de geschatte meer dan $ 100 miljard aan verzekerde schade in de eerste helft van 2025, volgens het rapport Aon’s Global Catastrophe Recap First Half of 2025 report, wat de noodzaak voor herverzekeraars en verzekeraars om snel te reageren en de kosten van rampen te beheersen, nog eens onderstreept. Ondanks dit aanzienlijke verlies maakte volgens Aon’s 2025 Catastrophe Risk Management Survey slechts 54% gebruik van modellen om hun responsstrategieën te sturen.

Dan Hartung, global head of Event Response for Risk Capital,: “Verzekeraars staan onder druk om snel en nauwkeurig beslissingen te nemen, maar gefragmenteerde gegevensbronnen vertragen vaak de besluitvorming. Het Event Analytics-platform van Aon is ontworpen om herverzekeraars en verzekeraars te ondersteunen in alle fasen van wereldwijde rampen, door hen te helpen de gevolgen van ingrijpende gebeurtenissen te kwantificeren en erop te reageren. Het levert bruikbare inzichten waarmee verzekeraars verliezen kunnen triëren, middelen kunnen mobiliseren en effectief kunnen communiceren met belanghebbenden – en dat alles vrijwel in realtime.”