Aon heeft op 11 november jl. de Aon Claims Copilot gelanceerd, een enkel, geïntegreerd digitaal platform dat is ontworpen om betere resultaten voor klanten te behalen door middel van geavanceerde analyse, automatisering, wereldwijd consistent claimmanagement en de gespecialiseerde expertise van de claimspecialisten van Aon.
Het nieuwe platform ondersteunt volgens Aon elke fase van de levenscyclus van een claim – van het ontstaan van een claim tot belangenbehartiging, onderhandeling en afhandeling met geavanceerde analyses. Het maakt wereldwijde consistentie, datagestuurde prestatie-evaluatie en op maat gemaakte inzichten mogelijk om de risicokapitaalstrategie van elke klant te ondersteunen, met extra AI-gestuurde mogelijkheden die in de eerste helft van 2026 beschikbaar zullen komen. Klanten krijgen toegang tot schadeanalyse, terwijl Aon-medewerkers profiteren van geavanceerde digitale tools om snellere en effectievere schadeafwikkelingsresultaten te behalen.
“Aon Claims Copilot is een spannende stap voorwaarts in het streven van Aon om klanten betere informatie, advies en oplossingen te bieden door middel van technologie”, aldus Joe Peiser, CEO van Commercial Risk bij Aon. “Het stelt onze professionals in staat om inzichten om te zetten in actie, waardoor klanten sneller schadeclaims kunnen afhandelen, maximale terugvorderingen kunnen realiseren en beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over risico’s en dekking.”
Het platform wordt eerst in Duitsland gelanceerd en vervolgens in 2026 uitgebreid naar Noord-Amerika, Azië-Pacific en EMEA, met volledige wereldwijde implementatie tegen het einde van 2027.
Aon Claims Copilot verbetert de manier waarop het 1800-koppige team van schade-experts van Aon – actief in meer dan 50 landen – proactieve belangenbehartiging en technische expertise levert voor meer dan 20 productlijnen. De mogelijkheden omvatten:
- Analytics en risico-inzichten: realtime dashboards en analyses bieden inzicht in schadetrends, portefeuilleprestaties en benchmarking met collega’s.
- Evaluatie van de prestaties van verzekeraars: maakt datagestuurde feedback mogelijk over de responsiviteit van verzekeraars, de efficiëntie van de afhandeling van claims en de resultaten daarvan.
- Transparantie voor klanten: stelt klanten in staat om de voortgang en status van claims veilig te volgen via een speciaal portaal.
- Procesoptimalisatie: automatisering en naadloze integraties verbeteren de snelheid en nauwkeurigheid van het volledige claimproces.
“Deskundige belangenbehartiging in combinatie met AI-gestuurde analyses geven onze klanten superieur inzicht in en controle over hun claims”, aldus Mona Barnes, global chief claims officer voor Commercial Risk bij Aon. “Aon Claims Copilot versterkt onze teams, vergroot hun expertise en maximaliseert de uitkeringen voor onze klanten. Het creëert ook een krachtige feedbackloop met onze makelaars, waardoor we zaken kunnen doen met marktpartners. Het creëert ook een krachtige feedbackloop met onze makelaars, waardoor we zaken doen met marktpartners die consistent de beste resultaten leveren.”
Aon Claims Copilot biedt professionals tools om complexe claims voor te bereiden en te presenteren, klanten te helpen hun terugvorderingen te maximaliseren en de levenscyclus van een claim te verkorten. Het ondersteunt de bredere doelstelling van het bedrijf om onderscheidende claimgerelateerde diensten te leveren die de algehele risicobeperkende strategieën van klanten versterken.
De lancering van Aon Claims Copilot volgt op recente technologische innovaties van Aon, waaronder de door AI aangestuurde Aon Broker Copilot en de Risk Analyzers van het bedrijf, en onderstreept de voortdurende investering van het bedrijf in technologie die de besluitvorming en veerkracht in een steeds volatielere wereld verbetert.











