Vier op de tien inwoners van
Amsterdam (41%) voelt zich onveilig in het verkeer. Dit is één van de
opvallende bevindingen uit de Urban Road Safety Index 2023,
een rapport van Cyclomedia, wereldleider in geodatatechnologie. Uit
het onderzoek blijkt dat het gevoel van verkeersveiligheid in Amsterdam is
afgenomen sinds vorig jaar. In 2022 gaf nog 72% van de Amsterdammers aan zich
veilig te voelen in het verkeer, maar slechts één jaar later is dit gedaald
naar 59%. Onveilig gevoel door elektrische deelmobiliteit De opkomst van elektrische (deel-)vervoersmiddelen draagt sterk bij aan dit toenemende gevoel van onveiligheid in het verkeer. Het merendeel van de Amsterdammers (79%) denkt namelijk dat dit leidt tot meer ongelukken. Meer dan de helft (54%) pleit dan ook voor een verbod op elektrische deelmobiliteit, maar volgens 44% zou ook het scheiden van wegen en fietspaden een effectieve oplossing zijn. Niet alleen de opkomst van elektrische (deel)mobiliteit draagt bij aan het gevoel van onveiligheid op de weg. Aanvullend ervaren Amsterdammers de volgende zaken als riskant in het verkeer: |
47% van de Amsterdammers neemt soms een omweg om gevaarlijke kruispunten in de stad te vermijden. 45% van de Amsterdammers vindt dat de kwaliteit van de wegen zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties. 33% van de Amsterdammers voelt zich soms onveilig op de fiets door een gebrek aan straatverlichting op openbare plekken. Slechts 25% van de Amsterdammers zou het aanbevelen om in Amsterdam te wonen als het gaat om verkeersveiligheid. |
Verkeersveiligheid in
Amsterdam versus Europa Er is niet alleen onderzoek verricht naar de verkeersveiligheid in Amsterdam, maar ook in 25 andere Europese steden. Uit de resultaten blijkt dat Amsterdam op de vijfde plek staat wat betreft negatieve verkeersveiligheid. Ter vergelijking: maar liefst 73% van de inwoners van Istanbul (Turkije) voelt zich onveilig in het verkeer, terwijl slechts 13% van de inwoners uit Tallinn (Estland) deze zorgt deelt. Percentages tonen de onveiligheidsperceptie in het verkeer van inwoners uit Europese steden |
Verantwoordelijkheid
gemeente en inwoners Europese gemeenten spelen een sleutelrol in het verbeteren van verkeersveiligheid en het creëren van een goede infrastructuur. In Rome vindt bijna driekwart van de inwoners (74%) dat de autoriteiten niet genoeg doen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Amsterdam bevindt zich in de top 10 van Europese steden waarin bewoners de acties van hun plaatselijke autoriteiten als ontoereikend beschouwen. Meer dan de helft van de inwoners (53%) vindt dat de gemeente momenteel te weinig doet. Volgens Amsterdammers is het vooral belangrijk om de weg beter in te richten, met als top drie aandachtspunten: |
Een betere scheiding van rijstroken: weg, fietspad, bus- en trambaan: 55% Het (re-)organiseren van overzichtelijkere kruispunten: 44% Het aanleggen van betere fietspaden: 43% |
Uit de Urban Road Safety Index blijkt
dat bijna alle Europese inwoners (22 van de 25 steden) het beter scheiden van
rijstroken als belangrijkste aandachtspunt noemen in hun gemeenten. Naast de gemeente hebben ook de inwoners van Amsterdam een belangrijke rol in het verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad. Opmerkelijk genoeg overweegt 50% van de Amsterdammers toch minder te gaan fietsen als de helmplicht wordt ingevoerd, ondanks het gevoel dat de verkeersveiligheid te wensen overlaat. “Door inzicht in de huidige stedelijke infrastructuur te hebben, kunnen potentiële gevaren in het verkeer proactief worden aangepakt. Het is cruciaal om de bestaande infrastructuur te toetsen aan de ontwikkelingen van vandaag, vooral met de groeiende deelmobiliteit en nieuwe voertuigtechnologieën. Gemeenten moeten gerichte aanpassingen maken om veranderende mobiliteit, zoals elektrische fietsen en steps, op een veilige manier te omarmen. Het is daarom van belang om rijstroken en kruispunten aan te passen aan deze ontwikkelingen”, aldus Jeroen Balk, data insights solutions expert bij Cyclomedia.” |