Schepen zullen hoogstwaarschijnlijk in botsing komen met grote bruggen in de Verenigde Staten, met mogelijk catastrofale botsingen om de paar jaar, volgens de voorlopige bevindingen van een dringende beoordeling van de kwetsbaarheid van bruggen in het land na de instorting van de Key Bridge in Baltimore in 2024.
Hoewel scheepsaanvaringen uiterst zeldzaam zouden moeten zijn en de normen voor brugontwerp bepalen dat de jaarlijkse kans op een bruginstorting door een scheepsaanvaring minder dan 1 op 10.000 zou moeten zijn – zullen enkele van de drukste bruggen van het land waarschijnlijk nog tijdens ons leven door schepen worden getroffen, zo blijkt uit een onderzoek uit de Johns Hopkins University. De meest kwetsbare bruggen, waaronder de Huey P. Long Bridge buiten New Orleans en de San Francisco-Oakland Bay Bridge, zullen waarschijnlijk binnen ongeveer 20 jaar door een schip worden geraakt, zo bleek uit het onderzoek.
“Met dit onderzoek wilden we weten of wat er met de Key Bridge gebeurde een zeldzame gebeurtenis was.We ontdekten dat het dat echt niet is,” zei Michael Shields, een ingenieur van Johns Hopkins die gespecialiseerd is in risicobeoordeling en hoofdonderzoeker van het door de National Science Foundation ondersteunde onderzoek. “In feite is het iets wat we elke paar jaar kunnen verwachten.”Een jaar geleden stortte de Francis Scott Key Bridge in Baltimore in na een directe klap van een enorm containerschip. Omdat ze dachten dat de kans op nog zo’n incident groot was en dat het risico voor de Key Bridge door het moderne scheepvaartverkeer onderschat was, startten de ingenieurs van Johns Hopkins onmiddellijk een risicobeoordeling voor Amerikaanse bruggen.
Wijze onderzoek
Het team wilde een schatting maken van de werkelijke kans dat een groot schip de belangrijkste bruggen van het land zou raken. Ze verzamelden en ontgonnen 16 jaar aan gegevens van de Amerikaanse kustwacht, waarin de exacte locatie, koers, snelheid en status van elk schip dat door de wateren van het land voer van minuut tot minuut werd bijgehouden. Ze vergeleken de geolokaliseerde scheepvaartinformatie, honderden miljoenen datapunten, met havengegevens en bruggegevens van de National Bridge Inventory om te bepalen welke grote schepen onder bruggen doorvoeren.
Met behulp van deze verkeersgegevens en de scheepsaberanties van de American Association of State Highway and Transportation Officials schatten de onderzoekers de kans dat zeer grote schepen in botsing komen met de pijlers van grote bruggen in de VS.
Veel bruggen kwetsbaar
Uit de resultaten bleek dat veel bruggen zeer kwetsbaar zijn. Verschillende bruggen kunnen minstens eens in de 20 tot 50 jaar een grote scheepsbotsing verwachten – een botsing die sterk genoeg is om catastrofale schade of instorting te veroorzaken. Veel andere bruggen zullen waarschijnlijk binnen 100 jaar een scheepsaanvaring meemaken.De Key Bridge zou volgens de berekeningen van het team bij de 10 meest kwetsbare bruggen van het land hebben gehoord. Ze voorspelden dat de brug waarschijnlijk binnen 48 jaar door een schip getroffen zou worden. De brug was 46 jaar oud toen hij instortte en had al eerder een kleine klap van een schip gehad.
“Om onze bruggen veilig en operationeel te houden, willen we dat de kans op een botsing die sterk genoeg is om de brug neer te halen kleiner is dan één op de 10.000 in een bepaald jaar, niet één op de 100. Eén op de 100 is extreem hoog. Eén op de 100 is extreem hoog,” zegt Shields. “Als ik kijk naar de San Francisco Bay Bridge, dan zien we waarschijnlijk eens in de 22 jaar een grote botsing. Dat is enorm. We willen dat dat aantal duizenden jaren is. het zijn tientallen jaren.”
Volgens de voorlopige resultaten zijn de meest kwetsbare bruggen:
- Huey P. Long Bridge, Louisiana: Botsing verwacht eens in de 17 jaar
- San Francisco-Oakland Bay Bridge: Aanrijding verwacht eens in de 22 jaar
- Crescent City Connection, New Orleans: Verwachting: botsing eens in de 34 jaar
- Beltway 8 Bridge, Texas: Verwachte botsing eens in de 35 jaar
- Hale Boggs Memorial Bridge, Louisiana: Verwacht een botsing eens in de 37 jaar
- Bayonne Bridge, N.Y./N.J.: Verwachte botsing eens in de 43 jaar
- Fred Hartman Brug, Texas: Verwacht een botsing eens in de 47 jaar
- Martin Luther King Brug, Texas: Verwachte botsing eens in de 64 jaar
- Sunshine Bridge, Louisiana: Verwachte botsing eens in de 71 jaar
- Rainbow Bridge, Texas: Verwachte botsing eens in de 71 jaar
- Veteranen Memorial Bridge, Louisiana: Verwachte botsing eens in de 74 jaar
- Chesapeake Bay Bridge, Maryland: Verwachte botsing eens in de 86 jaar
- Talmadge Memorial Bridge, Georgia: Verwacht een botsing eens in de 88 jaar
- Veterans Memorial Bridge, Texas: Verwacht een botsing eens in de 94 jaar
- Chesapeake Bay Bridge, Maryland: Botsing verwacht eens in de 86 jaar
- Talmadge Memorial Bridge, Georgia: Verwacht een botsing eens in de 88 jaar
- Veteranen Memorial Bridge, Texas: Verwacht een botsing eens in de 94 jaar
- Delaware Memorial Bridge, Del./N.J.: Verwacht een botsing eens in de 129 jaar
- Dames Point Bridge, Florida: Verwacht een botsing eens in de 152 jaar
- Horace Wilkinson Bridge, Louisiana: Aanrijding verwacht eens in de 198 jaar
- Verrazzano-Narrows Brug, New York: Verwachte botsing eens in de 362 jaar
- Golden Gate Bridge, Californië: Verwachte botsing eens in de 481 jaar
- John A. Blatnikbrug, Minnesota/Wisconsin: Botsing wordt eens in de 634 jaar verwacht
Sommige bruggen met veel verkeer van grote schepen haalden de lijst niet omdat hun pieren veilig aan land liggen, weg van de passerende schepen. Hiertoe behoren de Duluth Lift Bridge in Minnesota en de Vincent Thomas Bridge in Californië.Omdat geen twee bruggen hetzelfde zijn, verschilt het van brug tot brug wat er gebeurt in het geval van een aanvaring, aldus Shields. Hoewel een botsing met een groot schip niet noodzakelijkerwijs zou leiden tot het instorten van een brug, zou het volgens Shields vrijwel zeker onherstelbare schade aanrichten en zeer waarschijnlijk op zijn minst een gedeeltelijke instorting veroorzaken.“Als een van deze enorme schepen een brug raakt, is dat catastrofaal,” zei hij.
Om het risico voor deze bruggen te verlagen, is het van cruciaal belang om het scheepsverkeer weg te houden van de pieren en ze uit te rusten met robuuste beschermingen, zoals dukdalven en andere constructies die schepen ervan weerhouden de pieren te naderen.“Er is nog steeds veel onzekerheid in het voorspellen van de frequentie van scheepsaanvaringen, zelfs met de beste gegevens die we hebben,” zei Shields. “Maar het belangrijkste is niet of het elke 17 jaar of elke 75 jaar zal gebeuren. Het is dat het veel te vaak gebeurt.”