Allianz UK ontdekt in eerste helft 2025  derde meer fraude dan  jaar eerder:  Trend van spookmakelaars en explosieve stijging claims zet door

Allianz UK heeft in de eerste helft van 2025 meer dan 15.800 gevallen van verzekeringsfraude ontdekt in de particuliere, zakelijke en gespecialiseerde verzekeringsbranches, met een totale waarde van £ 92,6 miljoen, – een stijging van 34% (£ 68,9 miljoen) ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De toename wordt mede veroorzaakt door spookmakelaars (ghostbrokers)) en de  stijgende claimtrend.

Op het gebied van motorrijtuigen en ongevallen waren de trends onder meer:

  • Een aanhoudende dreiging van aanvraagfraude en met name spookmakelaars. De bendes worden steeds geavanceerder en proberen verschillende benaderingen, waaronder het aanbrengen van veel wijzigingen in polissen om detectie te voorkomen en het misbruiken van kortlopende polissen.
  • Bendes blijven zich richten op bromfietsers en maken gebruik van hen bij zowel polis- als claimfraude, vaak in verband met de gig-economie en bezorgers.
  • Voortdurende overdrijving en verzinsels van niet-tariefgerelateerde letsels
  • Explosieve toename van claims.

 

Allianz maakt gebruik van een reeks geavanceerde technieken om fraudeurs op te sporen, waaronder voortdurende investeringen in en focus op proactieve benaderingen en machine learning-modellen. Allianz UK maakt ook gebruik van spraakanalysetools, niet alleen om fraude op te sporen, maar ook om de verwerking van legitieme claims van klanten te versnellen. Daarnaast heeft het bedrijf de samenwerking met makelaarspartners aanzienlijk uitgebreid om fraude op te sporen en te voorkomen.

Als onderdeel van dit voortdurende streven om fraudetactieken voor te blijven, is Allianz UK nu een samenwerking aangegaan met Carpe Data, een in de VS gevestigd data- en technologiebedrijf dat helpt bij het opsporen van verdachte fraude met letselschade. Dit maakt deel uit van een reeks geplande samenwerkingsverbanden, waaronder ook Clearspeed, een partner op het gebied van spraakanalyse.

Ben Fletcher, directeur Fraudebestrijding bij Allianz UK:”Verzekeringsfraude vormt een ernstige bedreiging voor het vertrouwen, de eerlijkheid en het financiële welzijn van eerlijke klanten. Het kan leiden tot hogere premies, een grotere druk op de middelen en het onttrekken van middelen aan echte claims die ondersteuning nodig hebben. Van opgeblazen claims tot berekende misleiding, fraudeurs evolueren – maar wij ook. Telkens wanneer we frauduleuze activiteiten ontdekken, komen we op voor onze eerlijke klanten. Ik hoop echt dat ons werk de waarde van verzekeringen laat zien. We hanteren een proactieve, meerlagige aanpak voor opsporing en preventie. Door geavanceerde technologie te combineren met de inzichten van onze mensen, bouwen we een verdedigingslinie die snel, flexibel en meedogenloos is. Het gaat niet alleen om het opsporen van fraude, maar ook om het beschermen van legitieme claims, het waarborgen van de waarde voor de klant en het behouden van de integriteit van de verzekeringssector.”