In de afgelopen vijf jaar waren brand en explosie, natuurrampen en gebrekkig vakmanschap of onderhoud de belangrijkste oorzaken van verzekeringsclaims, zo blijkt uit de ‘Global Claims Review 2022‘ van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). De verzekeraar analyseerde voor het onderzoek meer dan 530.000 verzekeringsclaims van 2017 tot 2021 met een waarde van 88,7 miljard euro (90,4 miljard dollar).
Claims groter
Andere uitkomsten zijn onder meer dat de ernst van de schade is toegenomen en dat de inflatie de kosten verder op de proef stellen, bedrijfsschadeclaims een nieuw niveau bereiken als gevolg van verstoorde bevoorradingsketens, cyberclaims hoog blijven en dat de schadeactiviteit door de oorlog in Oekraïne voor de meeste verzekeringssegmenten beheersbaar is.
“Verzekeringsclaims van bedrijven zijn de afgelopen vijf jaar groter geworden als gevolg van factoren, zoals hogere waarden van eigendommen en activa, complexere toeleveringsketens en de toenemende concentratie van blootstellingen op één locatie, onder meer in gebieden die gevoelig zijn voor natuurrampen,” zegt AGCS Chief Claims Officer en lid van de raad van bestuur Thomas Sepp.
“De
toekomst ziet er voorlopig niet rooskleuriger uit. Bedrijven en hun
verzekeraars hebben op een veerkrachtige manier de gevolgen van de pandemie
opgevangen, maar de aanhoudende oorlog in Oekraïne, een piek in de kosten en
frequentie van bedrijfsschades, en het aanhoudend hoge niveau van cyberclaims
zorgen voor nieuwe uitdagingen. Tegelijkertijd blijven de twee belangrijkste
oorzaken van schadeclaims brand en natuurrampen, die beide belangrijke
schadefactoren voor bedrijven vormen. Last but not least zal het effect
van de wereldwijd sterk stijgende inflatie de claimkosten verder onder druk
zetten.”
Inflatie zet onderwaardering van activa in de schijnwerpers
Uiteindelijk
zorgt inflatie voor een druk op de claimkosten vanuit verschillende
invalshoeken. Schadeclaims betreffende eigendoms- en bouwverzekeringen zijn in
het bijzonder gevoelig voor een hogere inflatie, aangezien verbouwingen en
reparaties verband houden met de kosten van materialen en arbeid, terwijl
tekorten en langere levertijden de bedrijfsschade (BI) opdrijven. Andere
verzekeringsvormen, zoals bestuurdersaansprakelijkheid,
beroepsaansprakelijkheid en algemene aansprakelijkheid, zijn ook gevoelig voor
inflatoire druk als gevolg van stijgende kosten van juridische hulp en hogere
uitkeringen.
“Vervanging
is duurder en duurt langer, wat betekent dat zowel de materiële schade als de
bedrijfsschade waarschijnlijk aanzienlijk hoger zullen uitvallen,” zegt
Sepp. “Het bijwerken van de verzekeringswaarden voor alle nieuwe
contracten is daarom een dringende zorg voor verzekeraars, brokers en
verzekerden. Gebeurt dit niet, dan lopen onze klanten het risico dat zij in
geval van schade geen volledige vergoeding ontvangen, terwijl verzekeraars het
gevaar lopen dat zij risico’s te laag inschatten. De verzekeringsmarkt heeft al
een aantal claims meegemaakt, waarbij er een aanzienlijk verschil was tussen de
door de verzekerde opgegeven waarde en de werkelijke vervangingswaarde.”
Bij een schadeclaim voor een bedrijfspand dat
in de bosbranden van 2021 in Colorado was verwoest, bleek de herbouwwaarde
bijvoorbeeld bijna twee keer zo hoog als de aangegeven waarde vanwege een
combinatie van inflatie, stijging van de vraag en onderverzekering. (Een uitgebreid
interview met Sepp over inflatie en de gevolgen ervan voor claims is hier beschikbaar).
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van schadeclaims voor
bedrijfsverzekeringen?
In
een van de meest uitgebreide analyses van de sector, heeft AGCS de
belangrijkste oorzaken van schade voor bedrijven geïdentificeerd aan de hand
van ruim 530.000 verzekeringsclaims in meer dan 200
landen en gebieden, waarbij AGCS tussen 2017 en 2021 betrokken is geweest
(doorgaans wordt de dekking door een aantal verzekeraars gezamenlijk verleend
gezien de enorme bedragen die in de bedrijfssector op het spel staan). Deze
schadeclaims hebben een geschatte waarde van 88,7 miljard euro, wat betekent
dat de betrokken verzekeringsmaatschappijen de afgelopen vijf jaar gemiddeld
meer dan 48 miljoen euro per dag hebben uitgekeerd om verliezen te dekken.
Uit
de analyse blijkt dat bijna 75% van de financiële schade voortvloeit uit de top
10-schadeoorzaken, terwijl de top drie oorzaken aanleiding zijn voor bijna de
helft (45%) van de waarde. Ondanks verbeteringen op het gebied van risicobeheer
en brandpreventie, is brand/explosie (met uitzondering
van natuurbranden) met 21% van de waarde van alle schadeclaims de belangrijkste
oorzaak van bedrijfsverzekeringsverliezen. Branden hebben in vijf jaar tijd tot
meer dan 18 miljard euro aan verzekeringsclaims geleid, zo blijkt uit de
analyse. Zelfs de gemiddelde claim bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro.
Natuurrampen (15%) vormen wereldwijd de tweede grootste
schadeoorzaak als het op de waarde van schadeclaims aankomt. De top vijf
oorzaken (op basis van ruim 20.000 claims over de hele wereld) –
orkanen/tornado’s (29%); storm (19%); overstroming (14%); vorst/ijs/sneeuw (9%)
en aardbeving/tsunami (6%) – zijn samen goed voor 77% van de waarde van alle
schadeclaims. Orkanen en tornado’s zijn de duurste schadeoorzaken, onder meer
doordat twee van de laatste vijf Atlantische orkaanseizoenen (2017 en 2021) tot
de drie meest actieve en dure ooit behoren, net als de tornadoactiviteit die
onlangs een record heeft gebroken.
Verzekeraars
zien ook nieuwe scenario’s. In 2021 werd onverwachte schade veroorzaakt door
omvangrijke gebeurtenissen als de ‘Texas Big Freeze’ in de VS en de
overstromingen in Duitsland. De ‘Texas Big Freeze’ in februari
veroorzaakte bijvoorbeeld een enorme ontwrichting van de infrastructuur en de
productie, waarbij veel bedrijven door de wijdverspreide stroomuitval tot
stilstand werden gedwongen, met materiële schade en, in sommige gevallen, grote
contingente bedrijfsschade (CBI) tot gevolg. Deze gebeurtenis alleen al heeft
naar schatting zo’n 150 miljard dollar aan economische verliezen veroorzaakt.
Gebrekkig vakmanschap/onderhoud zijn de op twee na belangrijkste
oorzaken van schade in het algemeen (goed voor 9% qua waarde) en zijn ook de
tweede meest voorkomende oorzaken van schadeclaims (goed voor 7% qua aantal,
alleen overtroffen door beschadigde goederen met 11%). Dure
incidenten omvatten onder meer de instorting van gebouwen/constructies/verzakkingen
als gevolg van gebrekkige werkzaamheden, gebrekkige fabricage van
producten/onderdelen of een onjuist ontwerp.
De
overige top 10-oorzaken van verlies zijn: vliegtuigbotsing/ongeval
(#4; 9%), machinebreuk (#5; 5%), defect product (#6;
5%), scheepvaartincidenten (#7; 3%), beschadigde
goederen (#8; 3%), nalatigheid/onjuist advies (#9; 2%)
en waterschade
(#10; 2%). In Nederland zijn de drie belangrijkste oorzaken van
schade: brand en explosie, productgebreken, en menselijke en bedieningsfouten.
“Het
is niet verrassend dat brandschade tot de meeste bedrijfsverzekeringsverliezen
leidt, zowel wereldwijd als in de Benelux. De Claims Review van dit jaar laat
zien dat jarenlange verbeteringen in risicobeheer en brandpreventie nog niet
tot een volledige inperking van brand- of explosieschade hebben geleid, wat
bewijst dat we nog een weg hebben te gaan,” zegt René van Walsum, Head
of Claims, Allianz Global Corporate & Specialty Benelux.
Schadelast door bedrijfsonderbrekingen (BI) neemt toe
Uit
de analyse van claims blijkt ook de groeiende relevantie van BI als gevolg van
verliezen in eigendomsverzekeringen, en het feit dat CBI-claims het afgelopen
jaar een nieuw hoogtepunt hebben bereikt. De kosten in verband met de impact
van BI na de nasleep van een schadegeval kunnen de eindafrekening van een
incident aanzienlijk opdrijven. Het gemiddelde schadebedrag van een
BI-verzekering voor onroerend goed bedraagt nu meer dan 3,8 miljoen euro,
vergeleken met 3,1 miljoen euro vijf jaar geleden. Voor grote schadegevallen
(>€ 5 miljoen) is het gemiddelde materiële schadegeval dat een BI-component
omvat meer dan het dubbele van een gemiddeld materiële schadegeval.
Het
aantal CBI-claims is de afgelopen vijf jaar jaarlijks toegenomen, waaruit
blijkt hoezeer de toeleveringsketens van bedrijven onderling afhankelijker en
complexer worden. Alleen al in de automobielsector hebben zich in deze periode
verschillende CBI-gebeurtenissen voorgedaan, waarbij de algemene groei van het
aantal CBI-claims in de laatste twee jaar verder werd versterkt door een groot
verlies in de halfgeleidersector en de ‘Texas Big Freeze’. Het
aantal schadegevallen die uit deze twee gebeurtenissen voortvloeiden, zijn ten
opzichte van het aantal CBI-schadegevallen in de drie voorafgaande jaren
verdrievoudigd.
Hoewel
cyberclaims niet in de top 10 van schadeoorzaken voorkomen, is het aantal de
afgelopen paar jaar aanzienlijk gestegen vanwege de toename van bedreigingen
zoals ransomware-aanvallen, maar ook als gevolg van de groei van cyberverzekeringen.
Zowel in 2020 als in 2021 is AGCS betrokken geweest bij meer dan 1.000
cyberclaims, vergeleken met nog geen 100 in 2016. De frequentie van
schadeclaims begint zich echter te stabiliseren, al is dat op een hoog niveau.
De gevolgen van Covid-19 en de crisis in Oekraïne
Het
rapport onderzoekt ook de verzekeringsimpact van recente specifieke
schadegevallen, zoals de pandemie en de Oekraïnecrisis. De verzekerde verliezen
van Covid-19 bedragen meer dan 40 miljard dollar, waarbij het grootste deel van
de schadeclaims het gevolg is van annuleringsverzekeringen en BI-claims van
bedrijven die door lockdowns zijn getroffen. De pandemie heeft ook een
domino-effect veroorzaakt, zoals overspannen toeleveringsketens, verhoogde
inflatie en financiële insolventies.
Ondertussen
zal de invasie van Rusland in Oekraïne waarschijnlijk
resulteren in een aanzienlijk, zij het beheersbaar, verlies voor de wereldwijde
verzekeringssector. De blootstelling van verzekeraars aan het conflict wordt
beperkt door uitsluitingen van oorlogsrisico’s, die standaard zijn in de meeste
contracten voor eigendoms- en ongevallenverzekeringen. De verwachte verzekerde
verliezen door de oorlog in Oekraïne zijn volgens AGCS vergelijkbaar met die
van een middelgrote natuurramp, maar gespecialiseerde markten, zoals
luchtvaartverzekeringen, zouden evengoed onevenredig zwaar kunnen lijden.
Het
rapport en ander materiaal kunnen hier worden
gedownload.
