Adyen waarschuwt voor groeiende AI-fraude bij eindejaarsinkopen: Door de duurdere maanden zijn consumenten gevoeliger voor oplichting Black Friday

Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst… Bijna één op de vier Nederlanders geeft aan aankopen uit te stellen tot de uitverkoopmomenten, zo blijkt uit het Retail Report, het jaarlijkse onderzoek van het financiële technologieplatform Adyen. Ook bij cybercriminelen staan deze feestdagen met stip genoteerd in de agenda. Adyen waarschuwt  voor een nieuw, krachtig wapen in het arsenaal van de online fraudeurs: Kunstmatige Intelligentie (ook wel AI). 

Perfecte vervalsing met AI

Door de stijgende prijzen zijn consumenten vaker op zoek naar koopjes. Een op de drie Nederlanders geeft aan online langer te zoeken naar de beste deal. Cybercriminelen spelen hierop in en bieden hen via slimme phishingtechnieken kortingen aan die te mooi zijn om waar te zijn.  De laatste maanden ziet het onderzoeksteam van Adyen steeds meer gevallen van fraude waarbij gebruik wordt gemaakt van AI.  

Waar de frauduleuze teksten vroeger redelijk eenvoudig te herkennen waren aan de vele schrijffouten en slecht opgemaakte e-mails, slaagt een AI-chatbot er tegenwoordig makkelijk in om foutloze teksten te produceren en mensen na te bootsen. Voor de gemiddelde consument wordt het zo nog lastiger het frauduleuze van het legitieme te onderscheiden. Daarom waarschuwt Fouad Tbib, Team Lead Risk bij Adyen, de consumenten vandaag om extra alert te zijn. De combinatie van de economische situatie met de moderne technologieën zorgt voor negatieve impact op de consument. 

De gevolgen van online oplichting zijn helaas verstrekkend. Het afgelopen jaar werd bijna een op de vijf Nederlandse shoppers het slachtoffer van een vorm van betaalfraude. Gemiddeld verloor men hierbij 218 euro. Meer dan de helft van de Nederlandse shoppers (51 %) vindt dan ook dat online shoppen minder aantrekkelijk is geworden door de vele fraudeurs. 

Cyberhygiëne

Ondanks deze groeiende bewustwording van de online gevaren, houdt de Nederlandse shopper vast aan zijn gewoontes: uit het onderzoek van Adyen blijkt bijvoorbeeld dat slechts 25% van de Nederlandse shoppers er voorstander van is dat winkels hun identiteit controleren, bijvoorbeeld aan de hand van tweefactorauthenticatie. 

Fouad Tbib vult aan: “Nu de eindejaarsinkopen weer zijn begonnen, is dit ook het juiste moment om mensen bewust te maken van dit onderwerp. Tegelijkertijd is het bestrijden van fraude een gedeelde verantwoordelijkheid. Zowel retailers, banken en de betaalproviders moeten over de juiste tools beschikken om de consument te beschermen tegen de geavanceerde vormen van betaalfraude.”

Uiteraard speelt de consument ook een belangrijke rol en daarom deelt Tbib de volgende tips:

  • Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo;
  • Geef nooit je gegevens aan onbekenden;
  • Als het om een groot aankoopbedrag gaat, betaal dan met een creditcard vanwege de verzekering;
  • Doe je research en kijk naar reviews, de website-URL, de betaalwijze etc.;
  • Meld elke vorm van misbruik meteen bij fraudehelpdesk.

Download hier het Retail Report met extra onderzoeksresultaten.