Bijna 20% van de Nederlandse bedrijven heeft in het afgelopen jaar schade geleden door cybercriminaliteit. Bij grote organisaties loopt dit op tot bijna 30%, zo valt te lezen in de 2025-2026-editie van Adfiz in Cijfers gebaseerd op cijfers van ABN AMRO.
De meest voorkomende gevolgen zijn financiële schade (8%), verlies van klantgegevens en verstoringen van de bedrijfsvoering (beide 7%) . Bovendien levert het ook personele impact, relatie- en reputatieschade op (5% bij alle).Bij alle schadeoorzaken is de schade het grootste bij het grootbedrijf. Bij financiële schade is dat 14%, bij gegevensverlies 11%, bij operationele verstoringen 12% en bij personele impact, relatieschade en reputatieschade 7%.Bij ZZP-ers is de financiële schade het laagst – tussen 2 en 4% en bij het MBK tussen de 5 en 7%.
Mitigeren cyberschade
Uit de uitgave blijkt verder dat goede voorbereiding en een passende verzekering de kansen op schade na een aanval en verhoogt de weerbaarheid in geval van een cyberincident. Phising-aanvallen zijn het meest voorkomend (45%), gevolgd door malware (14%) en factuurschade (11%). Daarnaast maakte de afgelopen 12 maanden 6% van de bedrijven een datalek mee, 3% een geval van CEO-fraude, 2% een fraudegeval door een medewerker, 1% een ransomware-incident en 1% een Ddos-aanval
Ruim de helft van de bedrijven (52%) maakt met klanten, leveranciers en partners afspraken over cyberveiligheid en maatregelen. Bij het grootbedrijf is dat 75% en MKB 51%. Met name kleine ondernemers lopen daarop achter (29%) Hier liggen ook kansen voor adviseurs om dit onderwerp nadrukkelijk te bespreken












