ABS introduceert ‘schadeherstel-terwijl-u-wacht’: ABS2GO

Schadeherstelketen ABS Autoherstel heeft een concept voor cosmetische schades geïntroduceerd onder de naam ABS2go, speciaal voor schades die binnen maximaal vier uur kunnen worden hersteld. Het concept wordt in eerste instantie toegepast in 30 vestigingen. Aan het eind van dit jaar kijkt men bij ABS of het succesvol is en eventueel kan worden uitgerold over de andere 49 vestigingen. In een toelichting stelt ABS hiermee het aanbod te willen differentiëren op basis van soort schade. “De introductie van ABS2go is een belangrijke stap in deze strategie”, zegt directeur Nico Stolk, die niet kan zeggen hoeveel procent van de schades in het netwerk onder cosmetisch valt.

In 2011 introduceerde ABS al One day repair het bedrijf al voor schades die in een dag kunnen worden hersteld. De klant moet hierbij wel de auto achterlaten en op een ander tijdstip terugkomen om hem op te halen. ABS2go is volgens Stolk flexibeler, omdat de klant – afhankelijk van de reparatietijd – kan kiezen tussen wachten terwijl de auto wordt hersteld (in een Wifi-ruimte om door te kunnen werken op een flexibele werkplek) of om mobiel te blijven en op een later tijdstip terugkomen. Daarnaast blijft One day repair bestaan.

Voor ABS2go worden zogeheten all-in-one cabines ingezet, waar alle handelingen op een plek kunnen worden uitgevoerd. Omdat de auto niet hoeft te worden gerangeerd, kunnen er meerdere auto’s tegelijk worden gerepareerd en verstoren de kleine schades niet het proces van de complexere. “De aangesloten ondernemers mogen zelf kiezen hoe ze de reparatie uitvoeren”, vertelt Stolk. “Uitgangspunt is het plaatsen van een speciale cabine, maar dat hoeft niet.”