Verzekeraars hebben in het tweede kwartaal van het jaar £1,4 miljard aan claims uitgekeerd om huiseigenaren en bedrijven te helpen omgaan met onverwachte en ongewenste gebeurtenissen zoals brand en overstromingen, volgens de laatste gegevens van de Association of British Insurers (ABI). Dit is het hoogste niveau op kwartaalbasis sinds de verzekeraarsorganisatie ABI in 2017 begon met het verzamelen van de gegevens – en een stijging van 5% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024, toen de uitbetalingen £1,3 miljard bereikten. De gemiddelde uitbetaling per woningschadeclaim steeg ook, met 16% ten opzichte van het voorgaande kwartaal, tot £ 5.284. De driemaandelijkse stijging van het aantal claims komt doordat ongunstige weersomstandigheden een belangrijke rol blijven spelen in het bedrag dat verzekeraars uitbetalen aan claims op woningverzekeringen.
Uit de nieuwste claimgegevens van de ABI blijkt:
- Claims voor schade aan huizen als gevolg van stormen, zware regenval en bevroren leidingen bereikten in het tweede kwartaal van dit jaar £144 miljoen. Dit is het vijfde kwartaal op rij dat weergerelateerde claims boven de £100 miljoen uitkomen.
- Het weer was niet alleen een probleem voor huiseigenaren. Claims voor schade door weersomstandigheden aan bedrijven bleven hoog: £ 81 miljoen.
- De uitbetalingen voor woningverzekeringsclaims stegen ook in het tweede kwartaal van het jaar en bereikten £60 miljoen – het hoogste kwartaalcijfer ooit en een stijging van 12% ten opzichte van de £53 miljoen die in het eerste kwartaal van 2024 werd betaald.
Claims en kosten blijven van invloed op de premies
In dezelfde periode steeg de gemiddelde prijs van een woningverzekering tot £396, een stijging van £21 (6%) ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Het gemiddelde beleid voor uitsluitend gebouwen bedroeg £321, een stijging van £23 (7%) ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Voor dekking met alleen inhoud was de gemiddelde betaalde prijs £137 – £5 (4%) hoger dan in het eerste kwartaal van 2024.
Kijkend naar het langere termijnbeeld, is de gemiddelde premie voor een gecombineerde polis met 19% gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2023.
Gecorrigeerd voor inflatie blijft de gemiddelde premie voor een gecombineerde polis echter onder het niveau van 2017.3 In reële termen is de gemiddelde premie voor een gecombineerde polis in het tweede kwartaal van dit jaar 2,5% goedkoper vergeleken met het tweede kwartaal van 2017 (£406). . Ondertussen is de vergelijkbare gemiddelde uitbetaalde claim 45% duurder dan in het tweede kwartaal van 2017.
Uit cijfers van EY blijkt dat in 2022 voor elke £1 die verzekeraars aan woningverzekeringspremies ontvingen, ze £1,22 aan claims en kosten uitbetaalden. EY verwacht verdere verliezen in 2023 – waardoor het vierde jaar op rij is dat propertyverzekeraars meer aan claims zullen uitkeren dan ze aan premies ontvangen.
Louise Clark, beleidsadviseur bij de ABI zegt: “Woonverzekeringen blijven een cruciale rol spelen bij het ondersteunen van klanten wanneer het ergste gebeurt. Ondanks de toenemende kostendruk blijven verzekeraars zich inzetten om er alles aan te doen om scherp geprijsde dekking te bieden en hun klanten te helpen tijdens een claim. “Onze laatste cijfers tonen de verwoestende impact aan die ongunstige weersomstandigheden kunnen hebben op mensen en hun huizen. Daarom is het belangrijk dat de overheid de kans aangrijpt om het planningssysteem te hervormen, om zich te concentreren op preventie- en veerkrachtmaatregelen om de kwetsbaarheid van ons land voor de gevolgen van klimaatverandering te helpen verminderen. Dringende overheidsactie om overstromingen van oppervlaktewater aan te pakken en de investeringen in en het onderhoud van overstromingen op peil te houden, zal ook helpen de toekomstige gevolgen van overstromingen te verminderen.”