De Britse verzekeraarsorganisatie ABI heeft erkend dat er een grote verwachtingskloof bestaat tussen verzekeraars en hun klanten ten aanzien van dekking bij schade als gevolg van verplichte bedrijfsonderbrekingen door de lockdown en beaamt dat de branche “het beter moet doen”. Huw Evans, ABI’s algemeen directeur zegt ook aan dat hij spijt had van de toon die verzekeraars aan het begin van de pandemie hanteerden wanneer ze met zakelijke klanten over hun bedrijfsonderbrekingsbeleid praatten.
“We probeerden, te midden van de wijdverbreide verwarring, duidelijk te maken dat de overgrote meerderheid van de bedrijfsonderbrekingspolissen geen dekking bood voor infectieziekten”, zegt Evans tijdens de jaarlijkse ABI-conferentie vorige week. “We hebben die boodschap veranderd en het kwam te hard en ongevoelig over voor veel ondernemers die zich begrijpelijkerwijs zorgen maakten over de toekomst van hun bedrijf. We zijn in onze mening wat opgeschoven om een deel daarvan te corrigeren, ”vervolgde de ABI-directeur.
“De ABI schat dat maar liefst 95% van de polissen geen dekking bood. Er was een geschil over de resterende 5% die resulteerde in een proefproces van het Hooggerechtshof die werd aangespannen door de toezichthouder Financial Conduct Authority (FCA). Evans gaf toe dat ‘het proefproces ‘soms erg uitdagend was voor de verzekeringssector, maar voegde eraan toe dat hij de juridische duidelijkheid die het resultaat was van de ontstane een ongekende situatie, verwelkomde. “We hadden nog niet eerder een pandemie of een nationale lockdown gehad, dus er was oprechte onzekerheid over de dekking van verschillende verzekeringscontracten”, aldus Evans.
“De ABI is er nu op gericht om ervoor te zorgen dat deze gebeurtenissen niet worden herhaald en dat de verwachtingskloof tussen verzekeraars en bedrijven rond polisdekking veel kleiner wordt. “We kunnen geen nieuwe zaak meemaken, of het nu bedrijfsonderbreking is of een andere polisdekking, waar grote aantallen polishouders onduidelijk zijn over wat er wel en niet in zit. Verzekeraars, onze partners in de makelaarsmarkt en iedereen die verzekeringen verkoopt, moet daar beter in worden ”, aldus Evans. “De verzekeringssector heeft duidelijk zowel een reputatiedeuk als een financiële klap gekregen van de pandemie, gaf de leider van de ABI toe. “Het is echter niet de eerste keer dat er een crisis is ontstaan rond ogenschijnlijk onverzekerbare risico’s. Het laatste belangrijke voorbeeld betrof een overstromingsverzekering en de oprichting van Flood Re











