De gemiddelde prijs die automobilisten betalen voor hun autoverzekering is het afgelopen jaar slechts marginaal gestegen met 2%, ondanks de aanhoudende stijgende kostendruk waarmee verzekeraars te maken hebben. Dit blijkt uit de ABI’s nieuwste Motor Insurance Premium Tracker die dezeweek is gepubliceerd. ABI’s Tracker is het enige onderzoek dat kijkt naar de prijs die consumenten betalen voor hun dekking, in plaats van de prijs die hen wordt aangeboden.
Volgens de laatste Tracker, in het derde kwartaal van dit jaar:
- De gemiddelde premie betaald voor particuliere autoverzekering was £ 436, een stijging van 2% over het jaar sinds kwartaal 3, 2021, en een stijging van 3% ten opzichte van Q2 dit jaar. Al enige tijd heeft de ABI gewaarschuwd dat verzekeraars het steeds moeilijker vinden om de stijgende kosten, zoals duurdere reparaties en stijgingen van de prijzen van tweedehands auto’s, op te vangen;
- De gemiddelde kosten van de reparatie van voertuigschade onder een verzekeringnemer eigen motorbeleid sprong met 16% tot iets meer dan £ 3.000 in het jaar tot kwartaal 2. Dit weerspiegelt de toenemende geavanceerdheid van voertuigen, wat leidt tot duurdere reparaties, alsook de stijging van de kosten van grondstoffen zoals verf;
- Het aanhoudende tekort aan halfgeleidermicrochips en problemen met de wereldwijde toeleveringsketen, nog verergerd door de Russische inval in Oekraïne, hebben geleid tot langere wachttijden voor veel nieuwe voertuigen en voertuigonderdelen. Dit heeft bijgedragen tot een stijging van de vraag naar tweedehands auto’s, waarbij de prijzen van tweedehands auto’s in 2021 gemiddeld met 30% zijn gestegen (bron: Auto Trader).
De Financial Conduct Authority heeft op 1 januari van dit jaar nieuwe regels ingevoerd voor de premiestelling van auto- en opstalverzekeringen. De regels zorgen ervoor dat de prijs die vernieuwende klanten betalen niet hoger is dan de prijs die aan een gelijkwaardige nieuwe klant in rekening wordt gebracht voor de equivalente polis die via hetzelfde distributiekanaal wordt gekocht, zoals verzekeraar, makelaar of prijsvergelijkingswebsite.
Jonathan Fong, ABI’s Senior Policy Adviser, General Insurance, zegt: “Verzekeraars erkennen dat dit moeilijke tijden blijven voor veel huishoudens die te maken hebben met de stijgende kosten van levensonderhoud. Net als veel andere sectoren worden autoverzekeraars geconfronteerd met aanhoudend hogere kosten, die steeds moeilijker te absorberen zijn. Desondanks blijven zij alles in het werk stellen om autoverzekeringen zo concurrerend mogelijk te houden. Iedereen die zich zorgen maakt over het kunnen blijven betalen van zijn autoverzekeringspremie moet met zijn verzekeraar praten over eventuele alternatieve betalingsmogelijkheden.”











