7.000 verkeersongevallen zonder rijbewijs – slachtoffers beter beschermen

 

Volgens officiële ongevallenstatistieken veroorzaakten mensen zonder rijbewijs of met een rijverbod in 2024 meer dan 7.000 ernstige verkeersongevallen op Duitse wegen, waarbij 93 mensen omkwamen en 1.473 ernstig gewond raakten.

Alleen al vorig jaar werden meer dan 42.000 personen veroordeeld omdat ze illegaal achter het stuur zaten. Wie illegaal rijdt, moest meestal zijn rijbewijs inleveren vanwege alcohol, drugs, medicijnen achter het stuur en andere ernstige of herhaalde verkeersovertredingen. Toch blijven te veel mensen rijden en vormen ze een gevaar voor de samenleving. Psychologische hulp zou kunnen helpen, zoals blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek van de ongevallenonderzoeksinstantie van de verzekeraars (UDV) binnen de Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (Algemene Vereniging van Duitse Verzekeraars).

Het kan iedereen overkomen

“Iedereen kan het slachtoffer worden van een ongeval met een ongeoorloofd bestuurder”, zegt UDV-directeur Kirstin Zeidler. “De statistieken tonen slechts het topje van de ijsberg, het aantal niet-geregistreerde gevallen is hoog.” 89% van de door de UDV ondervraagden is nooit gecontroleerd tijdens het ongeoorloofd rijden. “Om ontdekking en ongelukken te voorkomen, rijden ze defensiever tijdens de periode dat ze geen rijbewijs hebben, terwijl ze volgens eigen zeggen anders een riskantere rijstijl hebben”, aldus Zeidler.

Overtreders zonder slecht geweten

Illegale bestuurders zijn meestal tussen de 30 en 50 jaar oud, voornamelijk mannen. Vrouwen zijn echter veel sterker vertegenwoordigd in het donkere veld dan tot nu toe bekend was, ze worden blijkbaar minder vaak ontdekt. “Velen hebben geen enkel besef van onrecht, hoewel ze zich ervan bewust zijn dat ze een misdrijf begaan”, aldus Zeidler.

“Ze rechtvaardigen het rijden vooral met noodsituaties in hun eigen omgeving en omdat hun beroep, dagelijks leven, vrije tijd en sociale verplichtingen ervan afhangen. De weg naar het terugkrijgen van het rijbewijs is vaak onduidelijk en te duur – in geval van twijfel rijden ze zonder. Hoe minder moreel verwerpelijk zijzelf, hun vrienden en familie dit vinden, hoe vaker ze zonder toestemming rijden.”

 

Gedrag positief veranderen

Rijbewijsinstanties moeten daarom op een begrijpelijke manier informeren hoe het rijbewijs zonder tijd- en geldverlies kan worden teruggekregen. Om het grote publiek te beschermen tegen mensen die zonder rijbewijs rijden, stelt de UDV bovendien een alternatief voor bij rijverboden wegens overtredingen: terwijl rijverboden gebaseerd zijn op zelfinzicht en begrip van de betrokkenen, kan professionele begeleiding meer effect hebben op gedragsverandering en daarmee op de veiligheid.’ Wie na een ernstige snelheidsovertreding, bumperkleven bij hoge snelheid of rijden onder invloed een rijverbod van meer dan een maand boven het hoofd hangt, zou als alternatief een nog te ontwikkelen psychologisch programma met seminars en individuele therapiesessies kunnen volgen.”

 

Ideaal gezien zou dit leiden tot een positieve verandering in het gedrag en zou het intrekken van rijbewijzen en medisch-psychologische onderzoeken kunnen worden voorkomen. Experimenten van de UDV tonen aan dat er ondanks de inspanningen en kosten een grote bereidheid bestaat. Deelnemers zouden dan mogen blijven rijden, maar boetes en punten in het rijgeschiktheidsregister zouden blijven staan.