In 2024 werden 35.916 verkeersongevallen geregistreerd met in totaal 44.246 slachtoffers, onder wie 40.780 lichtgewonden, 2.996 zwaargewonden en 470 personen die ter plaatse of binnen de 30 dagen na het ongeval overleden. Dit blijkt uit de laatste cijfers over de verkeersongevallen die Statbel, het Belgische statistiekbureau, publiceert.
Alle indicatoren inzake verkeersveiligheid zijn gedaald ten opzichte van 2023: minder ongevallen, minder gewonden en minder doden op onze wegen. Dit bevestigt de positieve trend die al in 2023 werd ingezet. Het aantal ongevallen is 2,6% lager dan in 2023 en 4,6% lager dan in 2022. De sterke daling van het aantal sterfgevallen binnen de 30 dagen met 6,2% toont aan dat de verkeersveiligheid aanzienlijk is verbeterd.
Minder ongevallen in de drie gewesten
Het aantal ongevallen daalde in de drie gewesten met de grootste daling in Vlaanderen (-3%). In Wallonië en het Brussels Gewest daalde het aantal ongevallen met 1,8%.De meeste provincies registreerden ook minder verkeersongevallen, behalve in de provincie Luxemburg (+5,1%) en, in mindere mate, in Oost-Vlaanderen (+1,1%) en in de provincie Luik (+0,6%).Het aantal ongevallen daalt op alle dagen van de week tussen 2023 en 2024. Op zondagen is de grootste verbetering merkbaar, met een daling van 6,5%.In 2024 vond 25,5% van de verkeersongevallen plaats tijdens het weekend, een daling van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2023.
In 2024 daalde het totale aantal slachtoffers met 2,2% ten opzichte van 2023, wat een positieve trend bevestigt van minder ongevallen en minder ernstige gevolgen daarvan. De aanzienlijke daling van het aantal zwaargewonden (-8,4%) is ook opvallend. Dit wijst er ook op dat de ongevallen minder ernstig zijn of dat de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren hun vruchten afwerpen.In 2024 waren de meeste dodelijke slachtoffers binnen de 30 dagen automobilisten (171). Ze worden gevolgd door fietsers (89) – één op de vijf – , voetgangers (70) en motorrijders (57). Deze vier categorieën zijn goed voor 84,5% van alle verkeersdoden.
In Brussel is het aantal doden binnen de 30 dagen echter gestegen van 6 in 2023 naar 11 in 2024 als gevolg van een toename van het aantal omgekomen voetgangers. In Vlaanderen vormt de sterke stijging van het aantal dodelijke slachtoffers op zware motorfietsen , van 12 in 2023 naar 20 in 2024, een zwakke plek op het vlak van verkeersveiligheid. In Wallonië daalt het aantal doden binnen de 30 dagen in bijna alle categorieën van weggebruikers, van 225 in 2023 naar 206 in 2024, d.w.z. -8,4%.