42% minder verkeersdoden in 25 jaar; lichte  daling in 2024

In 2024 kwamen in Nederland 675 mensen om door een verkeersongeval: 9 verkeersdoden minder dan een jaar eerder en 491 minder dan in 2000, toen er 1.166 verkeersdoden waren.. Het aantal inzittenden van personenauto’s dat omkomt in het verkeer is het meest gedaald. De meeste dodelijke verkeersslachtoffers zijn ouderen boven de 80 jaar. 25 jaar geleden waren dit 20- tot 30-jarigen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.

Het aantal verkeersdoden daalde vooral tussen 2000 en 2010. Dat komt voornamelijk doordat minder mensen in personenauto’s dodelijk verongelukten. In 2024 hadden 220 inzittenden van een personenauto een dodelijk ongeluk, in 2000 waren dat er 543.In de laatste tien jaar ligt het aantal fatale slachtoffers in een auto op gemiddeld 213 per jaar.

Sinds 2022 zijn meeste verkeersdoden fietser

In 2024 kwamen er 246 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 24 minder dan in 2023, maar nog steeds meer dan tussen 2000 en 2022. In die periode kwamen jaarlijks gemiddeld 199 fietsers om in het verkeer.Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed minimaal 44% op een e-bike. Van alle verkeersdoden onder fietsers is 60% overleden door hoofdletsel als belangrijkste letsel

 

Jaartal Personenauto Fiets Voetganger Brom-/snorfiets Motor Overig
2000 543 233 114 104 95 77
2001 504 225 115 78 85 76
2002 503 195 108 93 102 65
2003 496 219 107 87 96 83
2004 420 180 77 58 91 55
2005 356 181 89 62 78 51
2006 340 216 73 66 59 57
2007 317 189 91 67 65 62
2008 317 181 62 54 67 69
2009 296 185 68 55 70 46
2010 246 162 72 43 63 54
2011 231 200 74 45 52 59
2012 232 200 68 50 54 46
2013 193 184 56 53 29 55
2014 187 185 49 47 55 47
2015 224 185 57 45 47 63
2016 231 189 51 44 45 69
2017 201 206 58 46 51 51
2018 233 228 54 39 42 82
2019 237 203 49 45 52 75
2020 195 229 41 36 44 65
2021 175 207 43 50 52 55
2022 221 290 58 54 45 77
2023 194 270 71 32 46 71
2024 220 246 59 30 56 64

 

Aantal verkeersslachtoffers bromfiets, brom- of snorscooters nog nooit zo laag

Het aantal bromfietsers, brom- en snorscooters dat door een verkeersongeval is overleden is in de laatste 25 jaar niet zo laag geweest. In 2024 kwamen 30 mensen om in het verkeer door een ongeval met een bromfiets, brom- of snorscooter. In 2000 overleden er nog 104 bromfietsers, brom- en snorscooters. Ook overleden in 2024 59 voetgangers, 57 mensen in een scootmobiel, 56 motorrijders en 6 inzittenden van een bestel- of vrachtauto door een verkeersongeval. Volgens de CBS-cijfers had 60% van de fietsdoden hoofdletsel als belangrijkste letsel.

Meeste verkeersdoden onder ouderen

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is de laatste 25 jaar in alle leeftijdsklassen tot 80 jaar afgenomen, ook als er rekening wordt gehouden met de bevolkingsgroei en vergrijzing.Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam het meest af bij jongeren tot 30 jaar. In 2024 overleden er 152 jongeren door een verkeersongeluk, in 2000 waren dit er 453. Dit komt vooral omdat jongeren minder vaak verongelukken als inzittende van een personenauto of als bestuurder van een bromfiets.

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is onder mensen van 80 jaar en ouder in 2024 het hoogst van alle leeftijdsgroepen, gevolgd door 70- tot 80-jarigen. Vijfentwintig jaar geleden waren de meeste slachtoffers nog jonger dan 30 jaar. Verkeersslachtoffers van 60 jaar of ouder overlijden relatief vaak door een fietsongeval, terwijl slachtoffers jonger dan 60 jaar naar verhouding vaker omkomen bij een auto-ongeluk.

Verkeersdoden, leeftijd, 2024

Leeftijd Jonger dan 20 jaar (%) 20 tot 30 jaar (%) 30 tot 40 jaar (%) 40 tot 50 jaar (%) 50 tot 60 jaar (%) 60 tot 70 jaar (%) 70 tot 80 jaar (%) 80 jaar of ouder (%)
2024 8,4 14,1 9,6 6,4 9,2 11,7 17,0 23,6
2000 16,9 22,0 13,5 10,8 10,4 8,3 11,5 6,7

4 op de 10 omgekomen fietsers botsten met auto

Van de fietsers die dodelijk verongelukten in het verkeer, kwam van 2020 tot en met 2024 gemiddeld 42% om het leven door een aanrijding met een personen- of bestelauto. 31% verongelukte zónder botsing met een andere verkeersdeelnemer of een vast object, zoals een paaltje. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 70 jaar of ouder had 36% geen botsing gehad.

Van de verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto kwam 43 procent door een aanrijding met een andere auto, bestelbus, vrachtauto of een bus. Bij 40 procent was een botsing met een vast object de oorzaak. Bij jongeren tussen 20 en 30 jaar was dit 56 procent.

Vanaf de leeftijd van 30 jaar kwam de helft van de slachtoffers om het leven door een botsing met een andere personenauto, bestelbus, vrachtauto of een bus. Bij voetgangers die in het verkeer om het leven kwamen was in drie kwart van de gevallen een personen- of bestelauto betrokken.

‘Omslag naar de daling nog steeds niet gemaakt’

‘SWOV-directeur Martin Damen in een eerste reactie: “Als je de cijfers van 2024 naast die van 2000 legt, zie je inderdaad een forse daling met 42%. Maar die daling zit vooral in de eerste tien jaar van die periode. Sinds 2010 daalt het aantal verkeersdoden niet meer verder. De grote winst zat begin deze eeuw, of eigenlijk net daarvoor, en dat had alles te maken met de visie Duurzaam Veilig Wegverkeer die leidde tot misschien wel het meest succesvolle verkeersveiligheidsbeleid dat we ooit in handen hadden, waarna het wereldwijd navolging heeft gekregen als safe system approach.”

“Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid dat in 2018 van start ging, bood vergelijkbare handvatten waarmee wegbeheerders maatregelen konden nemen. Dat loopt binnenkort af en het zou goed zijn als daar een voortzetting op komt. Anders wordt de omslag naar een daling niet gemaakt.”

Afgaand op de CBS-cijfers blijven de aandachtgroepen grotendeels hetzelfde: fietsers, ouderen en dan vooral ouderen op de fiets. Martin Damen: “Ondanks dat er iets minder fietsers zijn omgekomen, blijft dit een groep die extra aandacht behoeft, bijvoorbeeld door op de toename van het fietsverkeer. Daarnaast kan het stimuleren van het dragen van de fietshelm veel hoofd- en hersenletsel voorkomen.”