Schade-experts maken nog te weinig gebruik van de moderne technologische faciliteiten. Dat is de mening van Dennis Overdam en Jorik Fok, de stuwende krachten achter het kleinschalige, maar samen met enkele ‘eenpitters’ landelijk werkende expertisebureau 3.0 Expertise in De Meern. Het expertisebedrijf heeft een eigen applicatie ontwikkeld om experts efficiënter hun werk te laten doen. “Met ‘Expertise Online’ kan een schade-expert het complete proces van opname tot en met afhandeling digitaliseren. Daardoor is het complete dossier 24/7 beschikbaar, ook voor opdrachtgevers en hun klanten. We stellen deze applicatie nu ter beschikking”, aldus Overdam en Fok.
Omdat er nog geen vergelijkbare applicatie op de markt was, heeft 3.0 Expertise in eigen beheer de app ‘Expertise Online’ ontwikkeld. “Expertise Online stelt schade-experts in staat het complete proces te digitaliseren. Ook ondersteunt de app de expert in het waarborgen van zowel de kwantitatieve als de kwalitatieve prestaties. Foto’s en offertes zijn voortaan direct terug te vinden. Documenten worden op locatie direct ingescand en raken niet langer meer zoek. Een expert heeft daardoor altijd inzicht in de actuele status van de afwikkeling. In de applicatie is tevens een mailfunctie opgenomen. Ook opdrachtgevers en hun klanten kunnen gebruikmaken van Expertise Online. Zij kunnen inloggen op een afgeschermd gedeelte van de applicatie en informatie vinden die voor hen van belang is”, aldus de initiatiefnemers.
Dennis Overdam legde de basis voor de app met zijn eigen adviesbureau, 3.0 Expertise, dat hij in 2013 oprichtte. Hij heeft 15 jaar ervaring in het vak als bouwkundig schade-expert (tevens ingeschreven bij het NIVRE). “Ik heb gemerkt dat de doorlooptijden voor het opstellen van een dossier tot en met de complete afhandeling en uitbetaling van een schade erg lang duurt. Dit heeft mede te maken met de traditionele manier van werken bij veel bureaus. In mijn ogen kan dit beter en efficiënter. Daarom ben ik met 3.0 Expertise op een andere manier gaan werken, compleet digitaal. Zodra ik de deur uitloop bij een klant is mijn rapport voor 95% gereed. Hierdoor kan ik sneller opleveren bij opdrachtgevers, die vervolgens de schade ook sneller kunnen afwikkelen. Hierdoor komt uiteindelijk meer tijd beschikbaar voor de klant en dat komt uiteindelijk de klanttevredenheid ten goede “, aldus Overdam.
3.0 Expertise groeit snel en daarom is het bedrijf in 2016 uitgebreid met mede-eigenaar Jorik Fok. Hij werkte als schade-expert en heeft diverse managementfuncties bekleed bij grote, landelijke expertisebureaus en heeft daar veel vaardigheden opgedaan. Dennis Overdam: “Jorik is een welkome aanvulling voor 3.0 Expertise. Hij is medeverantwoordelijk voor de uitbouw van 3.0 Expertise. Wij verwachten tevens met hem een nieuwe en vooruitstrevende blik in de markt toe te voegen. Daarbij zien wij vooral mogelijkheden in het volmachtkanaal, waar een grote behoefte is een kwalitatieve goede schaderegeling met oog voor zowel schadelastbeheersing als klanttevredenheid.” Het bureau werkt inmiddels geruime tijd samen met onder meer SAA Assuradeuren en H & L Assuradeuren.