Cyberincidenten die leiden tot reputatieschade veroorzaken gemiddeld een daling van 27 procent in aandeelhouderswaarde. Dit blijkt uit het ‘2025 Global Cyber Risk Report’ van Aon plc (NYSE: AON), wereldwijd professioneel dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. “Organisaties die investeren in voorbereiding en weerbaarheid zijn veel beter in staat om reputatie- en financiële schade te beperken”, benadrukt Ralf Willems, Managing Consultant Cyber Solutionsa bij Aon. “Dit onderschrijft de noodzaak van de reeds van kracht zijnde EU-directive NIS2, in Nederland vertaald naar de aankomende Cyberbeveiligingswet, om de Europese Unie weerbaarder te maken voor de continue cyberdreiging in een wereld van toegenomen geopolitieke spanningen.” De bevindingen bouwen voort op eerder onderzoek van Aon uit 2023, waarin een gemiddelde waardedaling van 9 procent werd vastgesteld na grote cyberincidenten. Willems verklaart de toegenomen waardedaling. “De drempel voor publieke verontwaardiging en media-aandacht is lager geworden. Incidenten worden sneller opgepikt en breed uitgemeten, wat de kans op reputatieschade vergroot.” Cyberweerbaarheid is een onderwerp voor de bestuurskamer geworden, stelt de cyberexpert bij Aon. “Vanuit financieel en strategisch perspectief is risicobeperking en -beheersing noodzaak geworden. Organisaties zijn het minst goed voorbereid op risico’s verbonden aan samenwerking met derde partijen.” In het meest recente onderzoek zijn 1.414 wereldwijde cyberincidenten geanalyseerd. De data zijn afkomstig uit het Cyber Quotient Evaluation-platform van Aon dat het cyberverzekeringsproces stroomlijnt en organisaties voorziet van bruikbare inzichten in hun cyberrisico’s en verzekerbaarheid. Gekeken is naar onder andere welke typen aanvallen het meest uitgroeien tot reputatierisico’s en welke de grootste financiële impact hebben. Belangrijkste inzichten uit het rapport:
Onverzekerbare risico’s |