๐—Ÿ๐—ถ๐˜€๐—ฎ ๐—•๐—ผ๐—ผ๐—ถ๐—ท ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐˜ ๐—ฎ๐—ณ๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ธ ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ณ๐—ฟ๐—ฎ๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ฐ๐—ฒ๐˜€ ๐˜€๐˜‚๐—ฐ๐—ฐ๐—ฒ๐˜€๐˜ƒ๐—ผ๐—น ๐—ฎ๐—ณ

Afgelopen maanden onderzocht Lisa Booij tijdens haar afstudeerstage bij McLarens Nederland hoe het fraudeonderzoek cq de fraudedetectie in het schadeproces geoptimaliseerd kon worden. Deze week rondde zij dit onderzoek af en slaagde ย voor haar opleiding Forensisch Onderzoek aan de Hogeschool Saxion. John Kemp ย van McLarens begeleidde haar tijdens haar onderzoek en nam plaats in de examencommissie.

De hoofdvraag voor het onderzoek was: โ€˜Op welke manier kan fraudeonderzoek/fraudedetectie zodanig onder de aandacht worden gebracht binnen het werk van schade-experts dat dit optimalisatie van het aantal fraudeleads brengt?โ€™ Aanleiding hiertoe was de bevinding dat in het schadeproces relatief weinig fraudesignalen worden doorgegeven. Ondanks de verwachting van opdrachtgevers, Verbond van Verzekeraars, NIVRE-Nederlands Instituut van Register Experts en aanverwante brancheorganisaties. Schade-experts dienen alert te zijn op het gebied van fraudebestrijding. Is er geen fraude in het aanbod van complexe zakelijke schades? Letten we niet goed genoeg op, nemen we te weinig tijd voor het detecteren van het fraudesignaal of ontbreekt het simpelweg aan kennis?

Lisa heeft in haar onderzoek diverse organisaties bezocht en interviews met betrokkenen gehouden. Grote gemene deler in haar bevindingen is, dat de experts regelmatig getraind en geattendeerd moeten worden op het herkennen van fraudesignalen. De experts zijn goed in hun vak en vinden uitstapjes naar fraude, waarvan ze soms net iets te weinig weten, soms lastig en tijdrovend. Is het opgeven van een hoge claim nu fraude? Of onderdeel van het spel van verzekeraar en klant waarbij van de expert verwacht wordt om dit in goede banen te leiden en tot een objectieve schadevaststelling te komen?

Het resultaat van het onderzoek is, dat er duidelijke procedures en een korte (werkbare) lijst van fraude-indicatoren aanwezig moeten zijn, waarin staat hoe de experts met een fraudesignaal om moeten gaan. Door deze procedures en indicatoren te trainen en te handhaven, zullen er meer fraudesignalen herkend worden en op de juiste wijze doorgegeven worden aan de opdrachtgevers/verzekeraars. Hiermee zal McLarens Nederland ook bijdragen aan een gezonde portefeuille van haar opdrachtgevers.

McLarens feliciteert Lisa met haar diploma Forensisch Onderzoek en dankt haar voor het onderzoek en het bruikbare resultaat. โ€œWe gaan ermee aan de slagโ€, aldus het expertisebureau.