GlobalData: Instorting brug in Baltimore zal waarschijnlijk geen invloed hebben op winstgevendheid Amerikaanse verzekeraars

,  

De instorting van de Francis Scott Key Bridge met het neerstorten van containerschip Dali op 26 maart 2024 in Baltimore was een van de belangrijkste maritieme schades in de Amerikaanse geschiedenis tot nu toe. Als gevolg van de veroorzaakte schade door  bedrijfsonderbrekingen en logistieke problemen, zullen verzekeraars in 2024 hogere schadeclaims zien voor algemene verzekeringen zoals property-, aansprakelijkheids- en zee-, luchtvaart- en doorvoerverzekeringen (MAT). Het is echter onwaarschijnlijk dat het incident een significante impact zal hebben op de algehele winstgevendheid van Amerikaanse verzekeraars, aangezien de gemiddelde schaderatio van algemene verzekeringen in 2024-28 naar verwachting 78,8% zal bedragen, volgens data- en analysebedrijf GlobalData,

Manogna Vangari, Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “De Baltimore brug is een van de grootste havens in de VS en een belangrijk handelsknooppunt voor kolen, auto’s en landbouw- en bouwmachines. De instorting van de brug was voor de overheid aanleiding om de haven tot mei 2024 te blokkeren. De instorting zal naar verwachting resulteren in een schade aan economische activiteit en hoge verzekeringsclaims door bedrijfsonderbrekingen, verstoringen van de toeleveringsketen, mogelijke aansprakelijkheid voor dodelijke ongevallen en scheepvaartverzekeringen voor lokale verzekeraars en herverzekeraars.”

Volgens GlobalData’s Global Insurance Database zullen schadeclaims van property- en motorrijtuigenverzekeringen naar verwachting in 2024 goed zijn voor 11,9% en 14,7% van de totale algemene verzekeringsclaims in de VS, wat neerkomt op respectievelijk $ 200,7 miljard en $ 247,7 miljard. Daarnaast zullen aansprakelijkheidsverzekeringen en verzekeringen voor zee-, lucht- en doorvoer (MAT) naar verwachting goed zijn voor een aandeel van 6,6% en 1,3%, wat neerkomt op respectievelijk $ 110,8 miljard en $ 22,7 miljard. Door deze gebeurtenis kunnen de daadwerkelijke claims in 2024 echter toenemen zodra de volledige impact van de schade zich realiseert.

Het incident zal naar verwachting leiden tot de grootste uitbetaling van maritieme verzekeringen die verzekeraars miljarden dollars aan schadevergoedingen zal kosten. Verwacht wordt dat het de schade op zee van de ramp met het cruiseschip Costa Concordia in 2012 zal overtreffen.

Aangezien herverzekeraars binnen de herverzekeringspool van de International Group of Protection and Indemnity (P&I) Clubs het grootste deel van de verzekerde schade gevolg van deze ramp zullen dragen, wordt niet verwacht dat de winstgevendheid van individuele herverzekeraars zal worden beïnvloed. P&I Clubs, die aansprakelijkheidsverzekeringen voor schepen aanbieden samen met dekking voor persoonlijk letsel en milieuschade op zee, zullen waarschijnlijk een aanzienlijke gezamenlijke schade lijden.

Vangari voegt hieraan toe: “Op korte termijn kunnen verzekeraars de risicoblootstelling opnieuw evalueren en de premies aanpassen om winstgevend te blijven, waardoor de premies voor MAT-, aansprakelijkheids- en eigendomsverzekeringen naar verwachting zullen stijgen.” Als gevolg hiervan zal de Amerikaanse algemene verzekeringssector naar verwachting groeien van $ 2,4 biljoen in 2024 tot $ 3,3 biljoen in 2028, in termen van bruto geschreven premies (GWP), met een CAGR van 8,9% over 2024-28.

Vangari concludeert: “Het ongeluk met de Baltimore-brug zou zich kunnen vertalen in hogere claims dan verwacht voor Amerikaanse verzekeraars en herverzekeraars in 2024. Het incident zal ook het belang benadrukken van het nemen van voldoende maritieme en aansprakelijkheidsverzekeringen, wat de groei van deze businesslines in de komende vijf jaar zou kunnen ondersteunen.”

Wereldwijde ratings herverzekeraars waarschijnlijk niet beïnvloed door instorting Baltimore-brug

De instorting van de Francis Scott Key Bridge in Baltimore is een tragische ramp met aanzienlijke economische gevolgen, waaronder grote verzekeringsschades. De gebeurtenis zal naar verwachting echter een beperkte impact hebben op de inkomsten van individuele herverzekeraars en zal daarom waarschijnlijk geen invloed hebben op de ratings voor wereldwijde herverzekeraars, aldus Fitch Ratings.

De gebeurtenis zal waarschijnlijk de grootste scheepsverzekeringsclaim in de geschiedenis zijn en overtreft het schadebedrag van ongeveer $ 1,5 miljard dat werd geleden door het zinken van de Costa Concordia in 2012. De schades kunnen variëren van $ 2 miljard tot $4 miljard, maar het uiteindelijke verzekerde schadebedrag zal afhangen van de duur van de blokkade van de haven en de aard van de dekking voor bedrijfsonderbreking. De ingestorte brug, die werd vernield toen een vrachtschip tegen een brugsteun botste, blokkeert nu de toegang tot de haven van Baltimore, een van de drukste havens in de VS. De verstoring van het havenverkeer zal maanden aanhouden terwijl het puin van de brug wordt opgeruimd en een nieuwe brug wordt gebouwd.

 

Herverzekeraars die deelnemen aan de herverzekeringspool van de International Group of Protection and Indemnity (P&I) Clubs zullen het grootste deel van de verzekerde schades van deze gebeurtenis dragen. Het collectieve P&I verlies zou aanzienlijk kunnen zijn, hoewel het verdeeld wordt onder meer dan 80 herverzekeraars die deelnemen, waaronder meer dan 20 van de top 25. De P&I Clubs hebben voor $ 3 miljard aan herverzekeringsdekking boven $ 100 miljoen.

Een schade van $2 miljard-$4 miljard door de sector zal naar verwachting breed worden gespreid over de maatschappijen en zou geen gevolgen hebben voor de rating van grote herverzekeraars, waaronder AXA XL, de hoofdverzekeraar van de herverzekeringspolis, Munich Re, Swiss Re, SCOR, Hannover en Lloyds of London. Syndicatie van het herverzekeringsprogramma leidt tot een beperkte deelname in de brutoschades voor individuele herverzekeraars. Ook de verzekeringsdekking van de brug is naar verluidt zwaar herverzekerd en verliezen zullen waarschijnlijk worden gesubrogeerd door de verantwoordelijke partijen.

 

De explosie in Beiroet in augustus 2020, met verzekerde schade van USD 3 miljard, was kredietneutraal voor grote Europese herverzekeraars. De meeste verzekeringsuitkeringen als gevolg van de aardbeving in februari 2023 in Turkije en Syrië werden uiteindelijk gedragen door wereldwijde herverzekeraars, met verzekerbare verliezen van naar schatting $ 5,5 miljard en geen effect op kredietwaardigheid of ratings. Schades van honderden miljoenen euro als gevolg van de blokkering van het Suezkanaal in maart 2021 en de daaruit voortvloeiende verstoring van de wereldwijde scheepvaart verminderden de inkomsten van wereldwijde herverzekeraars, maar hadden geen invloed op het kredietprofiel.

 

Het incident zal een invloed hebben op maritieme aansprakelijkheid, casco, property vracht en bedrijfsschade. Op de langere termijn beïnvloeden onverwachte gebeurtenissen ter waarde van vele miljarden dollars, veroorzaakt door natuurlijke of door de mens veroorzaakte gebeurtenissen, de risicobereidheid van verzekeraars en hun bereidheid om onderschrijvingscapaciteit te bieden, wat de voortzetting van positieve prijstrends zal bevorderen en met name de verharding van de markt voor maritieme verzekeringen zal ondersteunen.

 Aangeklaagd

Inmiddels heeft de stad Baltimore de eigenaren en managers van het schip – de Dali – bij de rechtbank aangeklaagd voor de geleden schade en het overlijden van zes slachtoffers. Daarbij heeft men het schip niet zeewaardig genoemd  en de eigenaren en bemanning beschuldigd van grove nalatigheid. De  eigenaren en managers van het schip hebben op hun beurt bij de rechtbank inmiddels beperking van hun aansprakelijkheid aangevraagd