In navolging van Allianz, asr en NN heeft ook Achmea een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale regeling voor klanten met een beleggingsverzekering, die zijn aangesloten bij een van deze partijen. Het gaat om beleggingsverzekeringen die in Nederland zijn verkocht via de merken Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, Interpolis en hun rechtsvoorgangers. Met het akkoord is een totaal bedrag van € 85 miljoen gemoeid. De impact van de overeenkomst op de kapitaalpositie van Achmea is beperkt.
Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur van Achmea: “Ik ben
verheugd dat we vandaag kunnen aankondigen dat we een definitieve overeenkomst
hebben getekend met de belangenorganisaties. Deze mijlpaal is van groot belang
voor alle betrokken partijen. Het is goed dat er nu een oplossing is voor de
betreffende klanten en dat er duidelijkheid is ontstaan.”
Informatie voor klanten
Nadat
de details voor de uitvoering van de schikkingsovereenkomst zijn ingevuld,
ontvangen klanten individuele voorstellen via de belangenorganisatie waarbij
zij zijn aangesloten. Wanneer ten minste 90% van de klanten akkoord gaat met
hun voorstel, wordt de algehele overeenkomst definitief.
Klanten
die niet zijn aangesloten bij een belangenorganisatie en zich als schrijnend
geval willen melden, kunnen hiervoor terecht op www.achmea.nl/schikkingsovereenkomst
Juridische procedure wordt stopgezet
Er liep één collectieve juridische procedure tussen Achmea en Woekerpolis.nl en de Consumentenbond. Deze twee belangenorganisaties hadden beroep aangetekend tegen een eerdere uitspraak van de rechtbank. Die beroepsprocedure wordt nu stopgezet. Tevens is met de belangenorganisaties afgesproken dat er geen nieuwe juridische procedures meer worden gestart. Klanten die dat nog niet hebben gedaan kunnen zich niet meer aansluiten bij de belangenorganisaties.