ABI : Aanpak verzekeringsfraude levert resultaat op, maar ziet ook enkele grote oplichtingsgevallen en gemiddeld fraudebedrag van bijna 15.000 pond

De Association of British Insurers (ABI) heeft gewaarschuwd dat verzekeringsfraude hard blijft worden aangepakt, hoewel uit de laatste cijfers blijkt dat het aantal  ontdekte oplichtingsgevallen vorig jaar is gedaald met 19%. Daar staat tegenover dat  het gemiddelde fraudebedrag toename  tot £15.000, een stijging van 20% ten opzichte van 2021.  De verzekeraarsorganisatie registreerde enkele forse frauduleuze claims, waaronder een van 75.000 pond op een reisverzekering en een van 50.000 pond op een  autoverzekering.

De belangrijkste bevindingen over ontdekte verzekeringsfraude laten zien dat in 2022:   

  • Het totale aantal ontdekte frauduleuze claims daalde met 19% ten opzichte van 2021 tot 72.600 gevallen. Hiervan daalde het aantal opportunistische (gelegenheids)fraudegevallen met 18% tot 63.000 gevallen. “Hoewel dit erop wijst dat de waarschuwingen van de sector over de ernstige gevolgen van het plegen van fraude sommige mensen kunnen afschrikken, moet de volumedaling worden gezien in de context van marktontwikkelingen. In het bijzonder is het volume frauduleuze letselschadeclaims met 20% gedaald, grotendeels als gevolg van het portaal voor officiële letselschadeclaims (Official Injury Claim, OIC) waardoor het totale aantal kleine letselschadeclaims is gedaald. Dit weerspiegelt het doel van de regering om een vereenvoudigd, eerlijker, efficiënter en kosteneffectief schadevergoedingssysteem in te voeren”, licht ABI toe.
  • Motorrijtuigenverzekeringen vormen met 42.500 nog steeds het grootste fraudevolume, goed voor 59% van het totale fraudebedrag met verzekeringsclaims;
  • Terwijl het volume van de schade door fraude aanzienlijk daalde, daalde de totale waarde van de schadefraude met slechts 4%, terwijl de waarde van opportunistische fraude met 2% steeg, met een totale kostprijs voor de sector van 1,1 miljard pond.  De gemiddelde fraude steeg tot een recordbedrag van 15.000 pond, een stijging van 20% ten opzichte van 2021. Dit weerspiegelt deels de stijging van de waarde van vastgoedfraude, die steeg tot £ 134 miljoen, een stijging van 8% ten opzichte van 2021, en de hogere inflatie.  

Casestudy’s van enkele fraudeurs die zijn ontmaskerd.   

  • Een man kreeg 16 maanden gevangenisstraf voor het indienen van 15 valse reisverzekeringsclaims ter waarde van £75.000, waarbij hij de identiteit gebruikte van mensen die hij kende;
  • Een fraudeur kreeg vier jaar gevangenisstraf omdat hij de identiteit van een claimmanagementbedrijf had gekloond om meer dan 60 valse claims voor autoverzekeringen ter waarde van £26.000 te regelen;
  • Een man uit Londen dreigde £50.000 op te strijken door op te treden als een illegale verzekeringstussenpersoon (ook wel bekend als ghost broker) en valse motorrijtuigenverzekeringen te verkopen.
  • Een medewerkster van een dierenartsenpraktijk werd betrapt op het indienen van meer dan £37.000 aan frauduleuze claims voor huisdierenverzekeringen. De vrouw sloot huisdierenverzekeringen af bij zes verzekeraars en diende in vier jaar tijd in totaal 18 frauduleuze claims in. In de meeste gevallen verzon ze de namen en rassen van de dieren waarvoor ze de polissen had afgesloten. Ze veranderde facturen voor medische behandelingen die de praktijk naar echte klanten had gestuurd, zodat het leek alsof ze aan haar waren uitgegeven en diende ze in bij de verzekeraars als bewijs voor haar claims.  
  • Een man werd veroordeeld voor het indienen van valse medische claims ter waarde van £24.000 bij drie verzekeraars. Hij diende valse kwitanties in voor niet-bestaande medische behandelingen.

Mark Allen, Assistant Director, Head of Fraud and Financial Crime van de ABI, licht toe: “Hoewel het goed is om te zien dat de gezamenlijke inspanningen van de sector resultaten hebben opgeleverd in 2022, is er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid.  Nu veel huishoudens en bedrijven te maken blijven krijgen met stijgende kosten, verwachten eerlijke klanten nu meer dan ooit dat verzekeraars de bedriegers eruit halen en zich richten op het zo snel mogelijk betalen van echte claims. Fraude is nu de meest gerapporteerde misdaad in Engeland en Wales. Naarmate de financiële problemen toenemen, kunnen voorheen eerlijke klanten in de verleiding komen om ‘op het moment zelf te handelen’ en hun claims te overdrijven. Deze laatste cijfers laten zien dat sommige fraudeurs het groots aanpakken, met een aantal grote fraudes die aan het licht zijn gekomen. Dit laat zien waarom verzekeringsfraudeurs absoluut moeten worden vervolgd. Eerlijke klanten verwachten terecht niets minder. Het is ook belangrijk dat consumenten waakzaam blijven voor mogelijke oplichting. De gouden regel is: handel nooit overhaast – als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.”

Hoofdinspecteur Tom Hill van de afdeling Insurance Fraud Enforcement (IFED) van de politie van de stad Londen, vult aan: “Hoewel het positief is om te zien dat de gedetecteerde verzekeringsfraude in 2022 is gedaald, toont de stijging van de gemiddelde waarde van de fraude aan dat zowel IFED als de verzekeringssector het zich niet kunnen veroorloven om onze voet van het pedaal te halen als het gaat om het opsporen en verstoren van fraudeurs. Verzekeringsfraude is nooit gewoon geld afpakken van een bedrijf dat het zich kan veroorloven. Veel slachtoffers van verzekeringsfraude zijn burgers, van mensen van wie de identiteit is gestolen om fraude te faciliteren tot mensen die onbewust een nep-autoverzekering hebben gekocht van tussenpersonen.” 

Ursula Jallow, directeur van het Insurance Fraud Bureau (IFB): “De nieuwe cijfers van ABI laten zien dat onze vastberaden inspanningen om fraude te voorkomen duidelijk effect hebben, maar we mogen onze waakzaamheid nu niet laten verslappen. Verzekeringsfraude komt overal in het Verenigd Koninkrijk voor en fraudeurs gebruiken steeds geraffineerdere tactieken om kwetsbare mensen en bedrijven uit te buiten. We blijven samenwerken met verzekeraars, politie en overheid om alle fraudeurs voor het gerecht te brengen. De gevolgen zijn ernstig. Wie opzettelijk liegt bij een verzekeringsaanvraag of -claim komt in het Insurance Fraud Register (IFR), waardoor hij jarenlang geen toegang meer heeft tot essentiële verzekeringsdiensten. Fraudeurs riskeren ook een mogelijke strafrechtelijke veroordeling en gevangenisstraf.”