Volgens nieuw onderzoek van GRiD, de brancheorganisatie voor de collectieve risicosector, werd betaalbaarheid – concurreren met budget voor andere zakelijke behoeften – door 30% van de werkgevers genoemd als de grootste uitdaging bij het ondersteunen van de gezondheid en het welzijn van het personeel. Echter, 98% van degenen die de impact van het ondersteunen van personeel op het bedrijf meten, zeggen dat het positief is.
GRiD is van mening dat ‘betaalbaarheid’ niet simpelweg de feitelijke prijs van het bieden van ondersteuning op het gebied van gezondheid en welzijn betekent, of de kosten van het leveren ervan, maar dat het gaat om de vraag of besluitvormers in het bedrijf de waarde en effectiviteit ervan zien, en daarom is het zo belangrijk om de impact te meten.
Katharine Moxham, woordvoerder van GRiD, zei: “In tegenstelling tot een investering in andere bedrijfsmiddelen, kan het evalueren van de zakelijke voordelen van ondersteuning op het gebied van gezondheid en welzijn genuanceerder zijn. Daarom is het zo belangrijk dat HR-teams over metingen beschikken die de waarde van de door hen geselecteerde werknemersvoordelen aantonen, zodat ze hun budget voor dit soort ondersteuning in de toekomst kunnen behouden en laten groeien.”
Volgens het onderzoek meet 45% van de werkgevers niet de impact van de ondersteuning van de gezondheid en het welzijn van hun personeel. Maar van de 51% die de impact wel meten:
- 42% zegt dat de holistische ondersteuning van gezondheid en welzijn hen helpt bij het beheren van het verzuim, het verminderen van het aantal en de duur van afwezigheden en een snellere
- 39% zegt dat het integraal deel uitmaakt van hun bedrijfsethos om werknemers te ondersteunen – inclusief hun gezondheid en welzijn – wat hen helpt om hun bedrijfsdoelstellingen te behalen;
- 36% zegt dat ze als bedrijf meer kans hebben om financieel succesvol te zijn als hun werknemers fit en gezond zijn en zich inzetten voor hun werk.
- 35% zegt dat wanneer hun werknemers weten dat ze gesteund worden in hun algehele gezondheid en welzijn, dit hun productiviteit verhoogt
- 30% zegt dat potentiële klanten geïnteresseerd zijn in hoe goed ze voor hun personeel zorgen. Een goed beleid helpt hen om klanten te winnen.
Van de werkgevers die de impact van de ondersteuning van de gezondheid en het welzijn van hun werknemers meten, is 98% het erover eens dat het een aanzienlijk positief effect heeft op hun bedrijf. Het is van vitaal belang dat de duidelijke, tastbare zakelijke voordelen in het hele bedrijf worden gecommuniceerd, zodat degenen die de totale budgetten beheren begrijpen welke prioriteit ze moeten geven.
Katharine Moxham vervolgt: “De gepercipieerde waarde van ondersteuning op het gebied van gezondheid en welzijn mag niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Het is de taak van HR-teams en de rest van het bedrijf om niet alleen te zorgen voor gezondheids- en welzijnsvoordelen voor hun personeel, zoals groepsrisico – door de werkgever gesponsorde levensverzekeringen, inkomensbescherming en kritieke ziekte – maar ook om de inherente waarde ervan te meten en vervolgens aan te tonen. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs door het bedrijf alleen te worden gedaan: adviseurs en leveranciers kunnen ook helpen bepalen hoe het succes moet worden gemeten om de business case op te bouwen.”