De detailhandel heeft in april 5,3% meer omgezet dan in april 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,8% lager. De omzet van de foodsector groeide met 8,1% en de omzet van de non-foodsector met 2%. Online is 3,2% meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,7% hoger dan in april 2022.
Omzet non-foodwinkels 2% hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in april 2023 met 2,0%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,1% lager dan een jaar eerder.
De drogisterijen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben in april meer omgezet dan in april 2022. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in april minder omgezet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 8,1% meer omzet behaald dan in april 2022. Het verkoopvolume was 4,3% lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 8,9% hoger, de omzet van de speciaalzaken was 2,8% hoger.
Online ruim drie procent meer omgezet
De online omzet was in april 3,2% hoger dan in april 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,8% meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,3% hoger.De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in april 2023 hoger dan in april 2022. De online omzet van de consumentenelektronica en kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.