De Coentunnel blijft koploper op de lijst van gevaarlijkste wegvakken van Nederland. In de Top-10 van gevaarlijkste wegvakken komt de A10 maar liefst drie keer voor. De noordelijke ingang van de verkeersader op de A10 bij Amsterdam was in 2022, voor de derde keer in vier jaar tijd, het stuk weg waar de meeste ongevallen plaatsvonden. Op de kilometer tussen de hectometerpalen 30,0 en 30,9 van de linkerbaan gebeurden 57 ongelukken. Op de derde plaats staat de rechterhelft van de A10 Zuid(hectometerpalen 14,0 en 14,9 met 47 ongevallen en op de 8e plaats de rechterhelft tussen hectometerpalen 15,0 en 15,9 met 37 ongevallen, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Management (SIMN). In totaal handelden bergers 23.896 ongevallen in 2022 af op de snelwegen.
Uit de SIMN-cijfers komt verder naar voren dat de aansluiting van de A4 op de N11 bij Leiden (hectometer 33,0 – 33,9) op de tweede plaats staat met 53 gemelde aanrijdingen. Ook de A4 is overigens ‘goed’ voor drie Top-10 meldingen en staat zelfs acht keer in de Top-20, op een na allemaal tussen Rotterdam en Leiden. De linkerweghelft bij hectometerpalen 73,0 tot 73,9 (44 ongevallen) staat op plek 4 en de linkerweghelft tussen 44,0 en 44,9 komt met 43 ongevallen op de vijfde plaats. De Top-10 wordt gecompeteerd door de A-20 (rechterweghelft 29,0 – 29,9, 40 ongevallen, plek 6), de rechterweghelft van de A1 (53,0-53,9, 39 ongevallen, plek 7), de linkerweghelft van de A-16 (20,0-20,9, 36 ongevallen , plek 9) en opnieuw de A-20 rechterweghelft 30,0-30,9, 36 ongevallen, op plek 10).
De meeste ongevallen bij de Coentunnel gebeuren overdag. Volgens de stichting komt dat omdat automobilisten vaak verrast worden door de abrupte overgang van daglicht naar het duister van de tunnel, of ineens verblind worden door zonlicht als ze eruit rijden. Het is een probleem dat bij meer tunnels optreedt, maar bij de Coentunnel zouden de rijstroken smaller zijn dan de meeste andere doorgangen. Ook de 31 incidenten bij de zuidelijke ingang van de Beneluxtunnel vinden overdag plaats, waarmee ze in deze categorie op de achtste plaatst staan.
Op de lijst van langere riskante snelwegtrajecten van vijf kilometer lengte is de A4 dominant met vier klasseringen in de top 10. De verkeersader tussen Amsterdam en Rotterdam is berucht om zijn vele afslagen en knooppunten, waar veel ongevallen plaatsvinden omdat automobilisten hier vaak snel van rijstrook moeten wisselen om de juiste afslag te nemen. Aan kop van de A4 staan de oostbuizen van de Beneluxtunnel waar vorig jaar 125 ongevallen plaatsvonden.
Ook de bocht van de A7 naar de A8 scoort slecht als het gaat om veiligheid. Hier waren afgelopen jaar 35 ongevallen. Het jaar ervoor was de laatste kilometer van de A7 in het Knooppunt Zaandam nog het stuk snelweg waar de meeste ongevallen gebeurden, 43 in totaal. Het is een van de weinige plekken in het land waar doorgaand verkeer een afslag moet nemen om zijn weg te vervolgen. Automobilisten die vanuit Purmerend onderweg zijn naar Amsterdam, komen direct na die afslag terecht op een scherpe bocht naar links. Hier geldt een maximum snelheid van 70 kilometer per uur
2022 | 2021 | Snelweg | Weghelft | Hectometer | Ongevallen |
1 | 1 | A10 | Li | 30,0-30,9 | 57 |
2 | 5 | A4 | Re | 33,0-33,9 | 53 |
3 | 25 | A10 | Re | 14,0-14,9 | 47 |
4 | 8 | A4 | Li | 73,0-73,9 | 44 |
5 | 23 | A4 | Li | 44,0-44,9 | 43 |
6 | 4 | A20 | Re | 29,0-29,9 | 40 |
7 | 31 | A1 | Re | 53,0-53,9 | 39 |
8 | 33 | A10 | Re | 15,0-15,9 | 37 |
9 | 20 | A16 | Li | 20,0-20,9 | 36 |
10 | 3 | A20 | Re | 30,0-30,9 | 36 |
Gevaarlijkste 1 km wegvakken in 2022 (Bron: SIMN)