Op 13 januari 2021 heeft het voormalig bestuur van het NIVRE het startsein gegeven om het strategisch plan Samen naar de Toekomst verder uit te rollen en te implementeren.
Het plan ziet in grote lijnen toe op meer zichtbaarheid en het zijn van een marktautoriteit van het NIVRE. Daarvoor of daarnaast dient de onafhankelijke positie van het NIVRE verbeterd te worden en dient er tevens (een veelgehoorde roep vanuit de branches en de achterban) een verbetering in de kwaliteit van de opleidingen en de Permanente Educatie bewerkstelligd te worden. Dit alles (of daarnaast) zal Samen naar de Toekomst ook moeten leiden tot meer nieuwe aanwas.
De mandaten van de interne organisatie
Om aan deze strategie vorm te geven zal eerst de interne organisatie, bestuur/branchebesturen naast het NIVRE-bureau, op basis van mandatering neergezet worden. Dit is met name nodig om onderlinge draagvlak te krijgen voor de stappen die er voor de uitvoering van de gezamenlijke strategie genomen worden, maar ook om van elkaar te leren, waardoor er op termijn een (lerende) organisatie ontstaat die ook met recht zichtbaar is en een marktautoriteit kan zijn.
Het stichtingsbestuur zet nog altijd de lijn uit. Zij bepaalt de strategie van het NIVRE binnen de kaders van de financiële ruimte. Zij vraagt voor de strategie input van de branchebesturen, de interne commissies, het werkgeversbestuur en natuurlijk van de ketenpartners en externe stakeholders.
De branchebesturen bepalen de branchestrategie binnen de kaders van de NIVRE strategie en vragen daarvoor input bij hun achterban en luisteren binnen hun eigen omgeving naar de stakeholders. Zij kunnen taken ook uitbesteden aan branchecommissies, die onder de verantwoordelijkheid vallen van desbetreffende branchebestuur.
De commissies
Daarnaast heeft het stichtingsbestuur tot op heden 3 commissies ingericht. Deze commissies bepalen het overkoepelend beleid voor de branches ook weer binnen de kaders van de NIVRE strategie. Vanuit elk branchebestuur neemt een branchebestuurslid zitting in deze commissies.
Op dit moment zijn er drie commissies ingericht:
- Commissie Opleidingen; was al een bestaande commissie die zich
bezighoudt met
- Basisopleiding (branche-overschrijdend).
- De kaders voor de vakinhoudelijke opleidingen (de inhoud blijft bepaald worden door de branche).
- Commissie PE; was al een bestaande commissie, die zich bezighoudt met de
kaders voor de Permanente Educatie. Dat zijn voor nu de volgende
onderwerpen
- Bepaling verplichte PE-module
- Kader voor de invulling van de 20 PE punten
- Regeling voor de 60+ register-expert
- Uitvoering van seminars etc door opleidingsinstituten; uitvoeringskader + accreditatiereglement opleidingsinstituten
- Commissie Communicatie; deze commissie is nieuw leven in geblazen
en houdt zich de komende tijd bezig met
- Huisstijl/ Merkenboek
- Inrichting nieuwe website (prioriteit)
- Interne en externe communicatie
Het lijkt vooral intern gericht en grotendeels is dat ook zo. Maar zoals gezegd is het een opmaat voor de externe zichtbaarheid. Want zonder intern gedeelde draagvlak voor de strategie met een duidelijk mandaat intern, is het niet mogelijk om een krachtig gezicht naar buiten te hebben.”











