GlobalData: Consumenteninteresse in alternatieve verzekeraars neemt af in het VK, maar dreigingsniveau blijft sterk


De interesse van consumenten om over te stappen op alternatieve aanbieders van woonverzekeringen is in het VK in 2022 afgenomen, wat waarschijnlijk een gevolg is van het afbrokkelende vertrouwen in grote tech- en energiebedrijven. Grote tech-, energie- of communicatiebedrijven die de verzekeringsmarkt betreden zijn altijd al een aanzienlijke bedreiging geweest, vanwege hun digitale expertise en grote klantenbestanden. Het leek echter minder waarschijnlijk dat consumenten in 2022 naar die bedrijven wilden overstappen dan in voorgaande jaren, constateert data- en analysebedrijf GlobalData.

Uit GlobalData’s 2022 UK Insurance Consumer Survey bleek dat bij alle acht bedrijven (of soorten bedrijven) waar we naar vroegen, de interesse van consumenten in 2022 daalde ten opzichte van 2021. Google blijft de favoriete alternatieve verzekeraar voor consumenten, maar zelfs het zag een daling in interesse van 26,1% naar 22,2%. De grootste daling was ‘elke energieleverancier’ die een daling van 5,2pp zag, hoewel het op de tweede plaats blijft staan. Waarschijnlijk hebben de enorme stijgingen van de energieprijzen het vertrouwen van de consument in deze bedrijven verminderd. British Gas is echter meer aanwezig op de markten voor woning- en noodgevallen dan andere vermelde spelers, en is marktleider op het gebied van noodverzekeringen voor woningen. Daarom blijft British Gas waarschijnlijk op de tweede plaats staan.

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “Hoewel de verminderde belangstelling van consumenten voor deze alternatieve aanbieders duidelijk is, blijft het nog steeds een belangrijke bedreiging voor de traditionele verzekeringssector. De grootste bedreiging voor de sector als geheel is misschien wel embedded insurance. Hoewel het een minder grote bedreiging is voor woonverzekeringen in het bijzonder, bieden productfabrikanten (zoals mobiele providers of autofabrikanten) die verzekeringen aanbieden op het verkooppunt gemak aan klanten, dus het is een groeiende trend om in de gaten te houden.”

Na vele jaren geruchten, lanceerde Amazon in oktober 2022 zijn Amazon Insurance Store. Het heeft een breed scala aan slimme technologieproducten, zoals Amazon Echo, waardoor het al sterk aanwezig is binnen Britse huishoudens. Op dezelfde manier kocht Sky in 2021 smart home technology provider Neos en stapte vervolgens in december 2022 in de markt voor woonverzekeringen

Carey-Evans concludeert: “Daarom betekent een lichte afname van de belangstelling van consumenten niet dat de dreiging van grote technologieaanbieders afneemt, want recente ontwikkelingen suggereren dat het tegenovergestelde gebeurt. Verzekeraars zullen worden gestimuleerd door wat lijkt op een verminderd consumentenvertrouwen in deze potentiële rivalen. Ze zullen er echter voor moeten zorgen dat ze een sterk digitaal aanbod kunnen bieden, want dat zal van elk van deze potentiële bedreigingen gegarandeerd zijn.”