GlobalData: Kosten van levensonderhoud- crisis zal potentiële marktomvang van gig economy verzekeringen in Verenigd Koninkrijk vergroten


Na de recordhoge inflatiecijfers van de afgelopen maanden in het Verenigd Koninkrijk zullen volgens data-analysebedrijf GlobalData de kosten van levenshoud in het Verenigd Koninkrijk toenemen, maar zal hierdoor de potentiële marktomvang van gig economy-verzekeringen groeien.    

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, zegt in een reactie: “De recordhoge inflatie in het Verenigd Koninkrijk zal ertoe leiden dat meer mensen een tweede baan nemen om zich de stijgende maandelijkse rekeningen te kunnen veroorloven, waardoor de vraag naar individuele commerciële verzekeringen zal toenemen. De gig-economie biedt mensen een grote mate van flexibiliteit omdat ze worden betaald voor een bepaalde vaardigheid, meestal per uur of voor het uitvoeren van een bepaalde taak. Hierdoor kunnen mensen een paar uur per week diensten aannemen, zoals het leveren van goederen, het uitlaten van honden of klusjesmannen, om hun inkomen aan te vullen.

Uit GlobalData’s 2022 UK Insurance Consumer Survey bleek dat meer dan een kwart van de consumenten ofwel een tweede baan aannam in 2022 of dit overwoog. Dit bestond uit 14,5% die van plan was het in de toekomst te doen en 14,0% die het al had gedaan. Nog eens 22,6% overwoog het, maar besloot het niet te doen. Bijna 90% (89,7%) van alle respondenten zei dat de kosten van levensonderhoud hun beslissing hebben beïnvloed (62,8% zei dat het een direct gevolg was, terwijl 28,5% zei dat het een factor was, maar niet de enige reden). De drie populairste tweede banen waren honden uitlaten (35,8%), bezorgdiensten (35,5%) en schoonmaken op afroep (33,3%).

“Dit zal een stimulans zijn voor de opkomende verzekeringssector van de gig-economie. Er is vaak een grijs gebied tussen wie de verzekeringsverantwoordelijkheid draagt – de werknemer of de werkgever. Maar verzekeraars zijn begonnen met het aanbieden van goedkope en flexibele polissen, vaak via apps, rechtstreeks aan gig-economie werknemers om dekking te bieden voor hun belangrijkste aansprakelijkheden. Steeds meer werknemers die tijdelijke banen aannemen, zullen de omvang van de potentiële markt voor gig-economieverzekeringen vergroten.”

“Uit onze gegevens blijkt dat één ding de groei hier tegenhoudt, namelijk dat mensen niet nadenken over de noodzaak van een verzekering of ervan uitgaan dat deze door hun werkgever is geregeld. Door mensen bewuster te maken van het belang van basisverzekeringen en ervoor te zorgen dat deze zo goedkoop en gemakkelijk mogelijk aan te schaffen zijn, moet de marktpenetratie ervan toenemen.”