Nationale-Nederlanden Bank start met de compensatie variabele rente doorlopend krediet. Vanaf november ontvangen de eerste klanten een brief waarna ze online de berekening van hun compensatie kunnen bekijken. Nationale-Nederlanden Bank heeft in december 2021 aangekondigd klanten te compenseren die te veel variabele rente hebben betaald over hun doorlopend krediet. Het gaat daarbij om klanten van Nationale-Nederlanden Bank en van voorheen Delta Lloyd en OHRA. De bank heeft een compensatieregeling uitgewerkt in lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente. De compensatieregeling geldt vanaf 1 december 2001. Vanaf deze datum berekent Nationale-Nederlanden Bank het bedrag dat de klant daadwerkelijk aan rente heeft betaald. Vervolgens wordt dit vergeleken met het bedrag dat de klant had betaald als het krediet de marktrente had gevolgd. De compensatieregeling van Nationale-Nederlanden Bank houdt ook rekening met rente op rente. Deze regeling is in lijn met de uitspraken van het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Klanten bij wie het verschil meer dan EUR 50 is, hebben recht op compensatie. De compensatieregeling geldt zowel voor huidige klanten als voor klanten van wie het contract al is afgelopen. Ook klanten van rechtsvoorgangers van Nationale-Nederlanden, waaronder Delta Lloyd en OHRA, kunnen in aanmerking komen voor compensatie. Nationale-Nederlanden Bank heeft een online omgeving gemaakt waar klanten de berekening van hun compensatie kunnen bekijken. Iedere klant van wie de actuele adresgegevens bekend zijn, krijgt een brief zodra de berekening klaar staat. Nadat de klant akkoord heeft gegeven op de compensatie, wordt het geld uitgekeerd of verrekenend met het nog uitstaande saldo. Deze maand ontvangen de eerste klanten bericht dat de berekening van hun compensatie voor hen klaar staat. Nationale-Nederlanden Bank verwacht dat aan het einde van het tweede kwartaal van 2023 alle klanten zijn benaderd van wie actuele contactgegevens bekend zijn. In het eerste kwartaal van 2023 start een campagne om oud-klanten, van wie de gegevens niet meer voorkomen in de administratie, uit te nodigen om een aanvraag van de compensatie te starten. Voor meer informatie: nn.nl/compensatiedoorlopendkrediet |