Rama Chadran (IUMI’s Ocean Hull Committee): Verzekeraars staan voor grote uitdagingen temidden van nieuwe, ongeteste technologieën, inflatie, geopolitieke spanningen en conflicten


 Rama Chandran, voorzitter van het Ocean Hull Committee, sprak gisteren  op de IUMI-conferentie (International Union of Marine Insurance) in Chicago zijn bezorgdheid uit over de duurzaamheidop lange termijn van de casco- en machineverzekeringssector.”Hoewel het bemoedigend is dat de premiebasis voor 2021 groeit ten opzichte van het voorgaande jaar, worden we geconfronteerd met verslechterende schaderatio’s, zij het vanuit een lage basis voor 2020. De premiebasis is pas onlangs beginnen te stijgen na een aanhoudende daling sinds 2012. De stijging van 4,1% is lager dan de 6% van vorig jaar en het dalende kwantum is een zorgwekkende trend. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de toegenomen marktcapaciteit, vooral vanuit Londen en Latijns-Amerika, wat voor velen een verrassing is.”


Rama Chandran vervolgde: “De eerste helft van dit jaar (met name in Londen en Latijns-Amerika) is een goede periode voor de toekomst: “In de eerste helft van dit jaar (2022) is het aantal claims gestegen, voornamelijk door toegenomen activiteiten en inflatie met een hogere staalprijs, hogere kosten voor reserveonderdelen en arbeidskosten. Nu de scheepvaartactiviteit terugkeert naar het niveau van vóór de OVID, is het onvermijdelijk dat we een stijging van het aantal claims zullen zien en dat zal de meer bemoedigende schaderatio’s die de IUMI voor de periode 2021 rapporteerde, temperen. De vooruitzichten voor 2022 zijn zorgwekkend met grotere schades en een afvlakking van de tarieven. Inflatie zou de winstgevendheidscurve kunnen doen kantelen en ervoor kunnen zorgen dat meer capaciteit wordt ingetrokken.”

Drie grote zorgen

Naast de duurzaamheid op lange termijn heeft de Ocean Hull-commissie van IUMI drie grote zorgen voor de komende periode vastgesteld:

 Inflatie: Sinds 2021 zijn de staalprijzen aanzienlijk gestegen, evenals de inflatie en de arbeidskosten die van invloed zijn op de reparatiekosten van cascoschades. De kosten van reserveonderdelen zijn aanzienlijk gestegen, waardoor de machineclaims nog verder zullen stijgen. De verzwakking van sommige valuta’s zal ook rechtstreeks van invloed zijn op de schaderatio’s.

Branden: Branden aan boord van grote containerschepen blijven gevolgen hebben voor de casco-, lading- en P&I-verzekering en hebben helaas geleid tot tragische verliezen aan mensenlevens en milieuschade. De belangrijkste oorzaak lijkt te liggen in het verkeerd of niet aangeven van gevaarlijke ladingen. Er wordt veel gedaan om dit probleem aan te pakken en de IUMI loopt voorop bij het lobbyen voor verandering. Er is ook een toename van het aantal machinekamerbranden, wat een aantal onderliggende risico’s aan het licht kan brengen, waaronder de vaardigheden van de bemanning en moderne technologieën

GHG 2050: Het koolstofvrij maken van de scheepvaart is aan de gang, maar is nog lang niet gerealiseerd. Nu de maatregelen op middellange en lange termijn nog worden besproken, is er veel onzekerheid en aarzeling bij zowel eigenaars als verzekeraars door het gebrek aan regelgeving en marktstimulansen. De verwachting is dat er niet één oplossing/brandstof komt, maar eerder een aantal – mits ook de infrastructuur aan land aanwezig is. Vanuit verzekeringsoogpunt ligt de nadruk op het identificeren van risico’s in verband met de nieuwe brandstoffen, hoe deze kunnen worden beperkt en hoe met klasse en regelgevers kan worden samengewerkt om de nodige regels, normen en richtsnoeren te ontwikkelen om een veilige overgang te waarborgen.

Met de recente oprichting van het Safe Decarbonization panel bij de IMO, dat een duidelijk pad uitzet voor samenwerking en ontdekking door alle belanghebbenden en de wetenschappelijke gemeenschap, zouden verzekeraars meer inzicht moeten krijgen in de risico’s en de regels om die risico’s te beperken.

Foto IUMI