Nederlands-Britse claim van €25 miljard tegen Google vanwege advertentiemonopolie

Een groep advocatenkantoren eist namens Europese en Britse uitgevers een schadevergoeding van €25 miljard.  claim zal zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk worden ingediend. De claims volgen op een besluit vorig jaar van een Franse waakhond om Google een boete van €220 miljoen op te leggen, meldt het FD.

Google kan een massaclaim tegemoet zien vanwege monopolistische praktijken op de online advertentiemarkt. Een groep advocatenkantoren eist namens Europese en Britse uitgevers een schadevergoeding van €25 miljard en gaat daartoe zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk een claim indienen. De claims volgen op een besluit vorig jaar van de Franse mededingingsautoriteit om Google een boete op te leggen van €220 miljoen.

De Nederlandse claim staat open voor uitgevers in de hele EU. Daarbij maken de initiatiefnemers gebruik van Nederlandse wetgeving die het makkelijker maakt om een massaclaim in te dienen en te financieren. De aparte claim in het Verenigd Koninkrijk is in de eerste plaats bedoeld voor Britse uitgevers, al kunnen ook buitenlandse partijen zich daar aanmelden.

De claim is informeel al een jaar in voorbereiding, zegt initiatiefnemer Damien Geradin van het Brussels advocatenkantoor Geradin Partners. Om in Nederland de claim bij een rechter in te kunnen dienen, moet een claimstichting voldoende steun hebben van belanghebbenden, in dit geval uitgevers. “In Nederland hebben we al twee grote uitgevers aan boord, zegt Geradin.

Machtspositie

Woordvoerders van de twee grootste uitgevers in Nederland, Mediahuis en DPG, bevestigen dat hun bedrijven op de hoogte zijn van het initiatief. Een woordvoerder van DPG zegt dat de uitgever is ‘aangehaakt’ bij de claim. Een woordvoerder van Mediahuis laat weten dat het bedrijf deelname onderzoekt, maar nog geen beslissing heeft genomen.

Beide uitgevers maken gebruik van het digitale advertentiesysteem van Google, maar hebben moeite met de machtspositie van het grote technologiebedrijf. Samen met andere Europese uitgevers hebben zij in februari van dit jaar een klacht ingediend tegen Google bij de Europese Commissie. Ook proberen ze zoveel mogelijk eigen advertentietechnologie te ontwikkelen zodat zij op termijn Google niet meer nodig hebben.

Het online advertentiesysteem is de afgelopen jaren grotendeels in de plaats gekomen van de oude bilaterale advertentieverkoop tussen uitgevers en adverteerders. Online worden advertenties vaak verkocht via zogenoemde flitsveilingen. Zodra een internetgebruiker een website bezoekt, wordt advertentieruimte in milliseconden verkocht via het geautomatiseerde veilingsysteem.

Google neemt in dat online systeem een cruciale positie in, waarbij het bedrijf optreedt namens kopers en verkopers van advertentieruimte, de veilingtechnologie levert en beheert en tegelijk ook zelf advertentieruimte verkoopt. De Europese uitgevers beschuldigen Google ervan die machtspositie te misbruiken om hoge commissies te rekenen.

Franse boete

De initiatiefnemers achter de massaclaims menen dat Google de afgelopen jaren Europese uitgevers voor miljarden euro’s heeft benadeeld. Volgens hen rekent Google uitgevers een commissie van ongeveer 20% voor de verkoop van hun advertentieruimte via zijn veiling AdX. De schade zou in de loop der jaren opgelopen zijn tot €25 miljard. De totale online advertentiemarkt in Europa had in 2021 een omvang van €490 miljard.

Google laat in een reactie weten constructief samen te werken met uitgevers uit heel Europa. “Deze rechtszaak is speculatief en opportunistisch. We zullen ons krachtig verdedigen.” Bij de claims maken de initiatiefnemers gebruik van een eerder besluit van de Franse concurrentiewaakhond. Die stelde vorig jaar vast dat Google zijn macht binnen het online advertentiesysteem misbruikt en legde een boete op van €220 miljoen. Google stapte bij hoge uitzondering niet naar de rechter, maar accepteerde de boete en beloofde aanpassingen te doen.

Voor de Nederlandse claim werkt Geradin Partners samen met het Amsterdamse advocatenkantoor Stek. Het Britse Harbour financiert de claims. Het is van belang om een grote zogeheten claimfinancier aan boord te hebben, aangezien claimprocedures tegen techreuzen zoals Google jaren kunnen duren en heel kostbaar zijn. Claimfinanciers krijgen vaak een bepaald percentage van de uiteindelijk toegekende claim als beloning.

Bron FD