Per 1 april 2022 heeft Kifid nieuwe, geactualiseerde reglementen die toegankelijker en begrijpelijker zijn voor de gebruikers. Aan de hand van vragen en antwoorden kunnen consumenten, ondernemers, financiële dienstverleners en hun vertegenwoordigers gemakkelijk en snel informatie vinden over hoe de klachtprocedure en de beroepsprocedure bij Kifid werken. Beide nieuwe reglementen hebben de instemming van de minister van Financiën.
Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en tevens directeur van Kifid, over de nieuwe reglementen: “Dit is een krachtige invulling van toegankelijk en begrijpelijk willen zijn voor de mensen die bij Kifid aankloppen. Zodra je klikt op een vraag, kom je direct bij het antwoord. Allemaal zoveel als mogelijk opgeschreven in toegankelijke taal en waar nodig zijn lastige begrippen voorzien van een nadere uitleg.”

Zelfde werkwijze, duidelijker opgeschreven
De
werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en beroepen verandert
niet. De vertrouwde manier van werken is wel duidelijker opgeschreven in de
vorm van vragen en antwoorden. In het reglement van de Commissie van Beroep in
de vorm van vragen en regels. Bij gebruik van het online reglement
betekent een muisklik op een vraag in de inhoudsopgave, dat je direct
terechtkomt bij het antwoord of de regel. Daar waar in het reglement wordt
verwezen naar andere vragen/antwoorden of regels, kom je met een muisklik op de
verwijzing direct bij de desbetreffende informatie. Soms is het gebruik van
moeilijke begrippen onontkoombaar; in een apart kader is dat begrip dan nader
uitgelegd. Daarnaast is gebruik gemaakt van enkele infographics en tabellen om
informatie overzichtelijk en beeldend weer te geven.
Eén reglement voor consumenten en ondernemers
Tot
nog toe was er een apart reglement voor consumentenklachten en aparte
reglementen voor klachten van kleinzakelijke ondernemers. En ook voor de
behandeling van beroepen waren er aparte reglementen van toepassing. In de
nieuwe reglementen, die vanaf 1 april 2022 gelden, zijn het reglement voor
consumenten en de reglementen voor kleinzakelijke ondernemers samengevoegd tot
één reglement. Dit betekent dat Kifid straks één reglement heeft voor de
behandeling van klachten door de Geschillencommissie en één reglement voor de
behandeling van beroepen door de Commissie van Beroep. Specifieke informatie
die alleen geldt voor consumenten of alleen voor kleinzakelijke ondernemers is
in de nieuwe reglementen te vinden in afzonderlijke hoofdstukken.
Om te komen tot toegankelijker en begrijpelijker reglementen heeft Kifid gebruik gemaakt van de kennis en expertise van OSAGE. Daarnaast zijn de bevindingen van een ABC-testpanel naar aanleiding van de eerste concepten behulpzaam geweest om te komen tot deze nieuwe reglementen.
Alleen voor nieuwe klachten en beroepen
De
nieuwe reglementen gelden voor klachten en beroepen die vanaf 1 april 2022
worden ingediend. Voor de klachten en beroepen die vóór die datum zijn
ingediend blijven de huidige reglementen van kracht. Het nieuwe
reglement voor de behandeling van klachten door de Geschillencommissie van Kifid en het nieuwe
reglement voor de behandeling van beroepen door de Commissie van Beroep van Kifid zijn
vanaf 1 april 2022 te vinden op de website van Kifid.