DAS verlegt zijn koers van rechtsbijstandsverzekeraar naar brede juridische dienstverlener. Mede omdat de jongere generatie minder de neiging heeft zich te verzekeren, richt DAS zich met een on-demand service steeds meer op onverzekerde klanten.
“Het recht toegankelijk maken voor iedereen,” is volgens directeur Hanneke Jukema de primaire missie van DAS. “Om mensen beter te kunnen helpen, moesten we laagdrempeliger worden. We zijn nu voor onze verzekerden 24/7 bereikbaar. We werken preventief door gratis documenten beschikbaar te stellen, door mediation als mogelijkheid aan te dragen als dat kan, en liefst in één keer een oplossing te bieden, ook als dat gratis is.”
Jip-en-janneketaal
Ook het gebruik van begrijpelijke taal moet drempelverlagend werken. “We leiden onze mensen op om zoveel mogelijk jip-en-janneketaal te gebruiken. En we zijn nadrukkelijk aanwezig in de maatschappij, zodat mensen weten dat ze bij DAS moeten zijn als ze een juridische vraag hebben.”
“Voor onverzekerden heeft DAS een on demand service. Je kunt op de site kijken, informatie inwinnen, documenten downloaden en anders bellen met het contactcenter. Dat is een soort juridische huisartsenpost. Kan je als onverzekerde niet direct verder met het advies, dan kunnen we doorverbinden met een van onze juristen die verder gaat met het adviseren. En als mensen toch een procedure nodig hebben waarvoor advocaten het procesmonopolie hebben, dan verwijzen we – nu nog – door naar een externe advocaat. Als het niet om een procedure gaat, kunnen we de zaak voor een vaste prijs behandelen. En als het straks mag, hopen we dat onze advocaten de niet-verzekerden ook kunnen bijstaan.”
Bron Mr