De wereldwijde premie-inkomsten uit maritieme verzekeringen stegen in 2020 stegen met 6,1% ten opzichte van 2019 en bereikten een totaal van $ 30 miljard. Dit toonde een reële marktontwikkeling aan in alle maritieme verzekeringslijnen (behalve P&I) voor 2020, maar indicaties in het begin van dit jaar lieten zien dat de toekomstige ontwikkelingen onzeker zijn, zo blijkt uit het IUMI Stats Report van de wereldwijde koepelorganisatie IUMI (International Union of Marine Insurance) in haar analyse van de wereldwijde maritieme verzekeringsmarkt
Het rapport presenteert een reeks statistische gegevens uit verschillende bronnen, waaronder de eigen gegevens van de IUMI, om inzicht te geven in de maritieme verzekeringsmarkt binnen de context van de wereldwijde handel en scheepvaart. Voor het tweede jaar bevat IUMI Stats ook analyses van haar database met grote schades, die nu 9.000 schaderegistraties bevat, goed voor $ 14 miljard aan grote schades.
De cascoverzekeringssector (Hull) groeide in 2020 wereldwijd met 6% en de totale premieomzet bedroeg $ 7,1 miljard. “Belangrijk is dat de kloof tussen de wereldwijde premies en de mondiale tonnage kleiner aan het worden is. Voor het eerst in vele jaren zijn de schaderatio’s zodanig verbeterd dat de sector technisch weer kostendekkend is geworden. Het herstel is echter begonnen vanaf een zeer laag niveau en een terugkeer naar meer normale niveaus van de scheepvaartactiviteit zal waarschijnlijk de huidige lage schadefrequentie doen toenemen”, aldus IUMI.
Net als in de cascosector is ook het goederenverzekeringssegment(cargo) in 2020 teruggekeerd naar een technisch break-even niveau, met een stijging van de mondiale premies met 5,9% tot $ 17,2 miljard. Een waarschijnlijke toename van het aantal nat cat cat- gebeurtenissen in de toekomst, in combinatie met verhoogde risicoaccumulaties, kan echter een impact hebben op de resultaten in de goederenverzekeringssector.
Een opleving van de olieprijzen heeft het tij doen keren voor de offshore energieverzekeringssector in 2020 en een einde gemaakt aan de jarenlange daling van de premieomzet, die vorig jaar $ 3,6 miljard bedroeg. Het nieuwe verzekeringspotentieel zal waarschijnlijk voortvloeien uit een toegenomen offshore reactivering, maar dit zal aan de andere kant ook extra risico met zich meebrengen en de kans op een stijging van de huidige extreem lage schadelastniveaus vergroten.
In een reactie op het jaarverslag zegt IUMI’s Secretary General Lars Lange: “De gezondheid van de maritieme verzekeringssector, zoals naar voren komt in het IUMI Stats Report van dit jaar, is divers. Uit de wereldwijde omzetresultaten en schaderatio’s voor 2020 van de casco- en goederenverzekeringssectoren blijkt dat deze beide verzekeringslijnen in dat jaar technisch weer kostendekkend zijn geworden. Dit werd bereikt na vele jaren van verliesgevende resultaten. Het herstel vond echter plaats vanaf een zeer laag startniveau en tegen de achtergrond van een verminderde scheepvaartactiviteit en, bijgevolg, een zeer lage schadefrequentie. Nu we verdergaan, zien we dat de scheepvaartactiviteit terugkeert naar het niveau van voor de crisis en dat offshore-projecten in bedrijf worden genomen en/of opnieuw worden opgestart. De vrees bestaat dat een heropleving van de scheepvaart- en offshore-industrie tot bijkomende schadegevallen zal leiden, wat op zijn beurt een impact kan hebben op de toekomstige winstgevendheid.”,
Hij vervolgt: “”Het is een van de kerntaken van IUMI om data van de wereldwijde maritieme verzekeringsmarkt te verzamelen, te analyseren en erover te rapporteren. Ons 2021 IUMI Stats Report is het resultaat van het werk van onze Facts & Figures Committee, samen met de input van een aantal gewaardeerde partners. Waar dat relevant was hebben wij ook onze eigen inzichten en opinie opgenomen. Voor het tweede jaar hebben we een analyse opgenomen van onze eigen database voor grote schades. Dit is een doorlopend project dat is ontwikkeld in samenwerking met de Boston Consulting Group en dat we de komende jaren zullen trachten uit te breiden en te verbeteren.”
Het volledige rapport kan worden gedownload van het statistiekengedeelte van de website van IUMI: https://iumi.com/statistics.
U












