Uit nieuwe gegevens van Chubb en het National Center for the Middle Market (NCMM), ondergebracht bij The Ohio State University Fisher College of Business, blijkt dat bedrijven in de middle market riskmanagement steeds belangrijker vinden na meer dan een jaar te maken te hebben gehad met pandemiegerelateerde en andere verstoringen. Het percentage bedrijven in het middensegment dat riskmanagement ‘extreem’ of ‘zeer’ belangrijk vindt voor hun bedrijf, is sinds eind vorig jaar gestegen van 68% in het vierde kwartaal van 20202 naar 79% in het tweede kwartaal van dit jaar.
Uit de resultaten van het Middle Market Indicator-rapport (MMI) blijkt dat sommige bedrijven in de middenmarkt in het tweede kwartaal van 2021 tekenen van economisch herstel begonnen te vertonen. Zo zegt 66% van de respondenten dat de prestaties van hun bedrijf zijn verbeterd ten opzichte van een jaar geleden, wat neerkomt op een stijging van 78% procent ten opzichte van Q2 2020 en van 65% ten opzichte van Q4 2020. De gemiddelde omzetgroei in het tweede kwartaal beliep het afgelopen jaar 8% tegen een daling van 1,2% in Q4 2020 en min 3,7% in Q2 2020.
Sommige bedrijven uit de middenmarkt blijven zich echter zorgen maken over de mogelijke economische gevolgen van de pandemie op de lange termijn. Zo denkt een derde van de bedrijven uit het middensegment dat COVID-19 het komende jaar een negatieve impact zal hebben op hun toeleveringsketen. Zo is meer dan de helft (53%) bezorgd om een tekort aan grondstoffen en voorraden, 42% om verstoring van werkzaamheden door het thuis werken, 41% om vertraging in de geplande investeringen, 35% om cashproblemen en 33% om ontslagen.
Nu middelgrote ondernemingen de gevolgen van de pandemie op hun bedrijf blijven inschatten, zijn ze zich steeds meer bewust van het belang van riskmanagement. Uit de cijfers blijkt verder dat 27% maatregelen heeft getroffen om de efficiency te verbeteren cq kosten te reduceren, 25% om de winst en klantcontact te verhogen, 19% om risico’s te verminderen, 15% om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en 15% om de concurrentiepositie te verbeteren.
“Naarmate risico’s evolueren, is het voor bedrijven in de middenmarkt van cruciaal belang om voortdurend na te gaan hoe hun riskexposure mee verandert”, zegt Ben Rockwell (foto), division president Chubb Middle Market. “De pandemie heeft veel uitdagingen en verhoogde risico’s met zich meegebracht voor bedrijven in de middenmarkt, van het worstelen met nieuwe niveaus van verstoring van de toeleveringsketen tot beleid voor werken op afstand. Als onderdeel van het planningsproces moeten middelgrote bedrijven riskmanagement tot topprioriteit maken, beoordelen wat ze hebben en waar nodig aanpassingen doorvoeren om opkomende risico’s aan te pakken.”
Opmerkelijk is dat uit de gegevens blijkt dat bedrijven in het middensegment van de markt een belangrijke bron van riskmanagement links laten liggen: slechts vijftien procent van de bedrijven in het middensegment vertrouwt sterk op een verzekeringsadviseur of makelaar om risico’s te begrijpen en te beheren. Adviseurs en makelaars zijn bijzonder goed op de hoogte van de beste praktijken inzake riskmanagement en kunnen middelgrote ondernemingen helpen om hun risico’s beter te begrijpen, risico’s te beperken en de verzekeringsdekkingen te verzekeren voor hun unieke behoeften, zodat ze zich kunnen concentreren op verdere groei en succes.
Een samenvatting met een meer gedetailleerd overzicht van de bevindingen kan hier worden gedownload, here.